judaisztika
judaisztika
Men
 
Hrek

Jiddis nyelvtanfolyam

Jiddis nyelvtanfolyam az EMIH-ben
heti egy alkalommal kedden 18 rtl 90 percben az alapokrl.
Az szi szemeszter oktber elejn indul. Hber nyelvtuds nem szksges.
rdekldni: 268-0183
A tanfolyam kltsge 10.000 Ft plusz a nyelvknyv ra

...............................................

Ingyen on-line hber, hanganyaggal, angol segtsggel. A Raj Tams: Hber nyelv kezdknek c. knyv a segtsgedre lehet a tanulsban!

 
Hirdetsek

Kser

 

minsts Aloe Vera nvnybl kszlt termkek kaphatak!

Rendeljen, s krlja magt kser Aloeverval!

Bvebb tjkoztats a foldalon olvashat!

Magyarorszg:aloeverateam@freemail.hu

Szlovkia:aloevera@inmail.sk

Tel:00-421-917-596-090

 

 
zsid hrek

 

 

 

 
Knyvajnl

Raj Tams: 100+1 sz jiddisl

Megrendelhet:

http://www.zsido.hu/makkabi/Makkabi-konyvek.htm

 

 
Minden htre egyvicc

Kohn jelenti a rabbinak, hogy szeretn eltemettetni a rottweilert.

A rabbi felhborodik: - Mit kpzelsz, gjokat sem temetnk, nemhogy kutyt!!! Menj a katolikus paphoz!
Kohn az ajtbl visszafordulva odaszl a rabbinak: - Azt hittem, jl jnne az a ktszzezer temetsi adomny...
Mire a rabbi: - llj meg, fiam! Hogy is hvjk a megboldogultat? Rth Weiler?!

 

 

 
nnepeink idpontjai

 

A zsid naptr nnepei
 
nnep neve
Zsinaggai naptr
2010
Polgri naptr
Svat 15.
janur 31.
Adar 14.
februr 28.
Erev Peszah
Niszn 14.
mrcius 29.
Niszn 15-21.
mrcius 30.-prilis 5.
Yom HaShoah (Holokauszt Emlknap)*
Niszn 27. (1943-ban ezen a napon lzadt fel a varsi gett)
prilis 11.
Yom Hazikaron
Ijjr 4.
prilis 19.
Izrael llam alaptsa
Ijjr 5.
prilis 20.
Ijr 18.
mjus 3.
Tammuz 10.
mjus 13.
Tammuz 17.
mjus 20.
v 9.
jlius 20.
Tisri 1.
szeptember 9.
Tisri 10.
szeptember 18.
Sukkot Hoshana Raba
Tisri 15.
szeptember 23.
Tisri 23.
szeptember 30.
Kiszlv 25 - Tbt 2.
december 2-9.
 
Polgri naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hatikva
 
Shalom!
Induls: 2005-05-31
 
zenfal
Vlemnyek, kisebb zenetek a honlaprl s a vlemnyedrl (ez utbbi Tged minst...)
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
nnepek
nnepek : SZUKKOT (SZKESZ)

SZUKKOT (SZKESZ)

Israel Mir Lau, Izrael orszgos fõrabbija  2007.09.28. 05:53

Ht napon t nnepeld a Szukkot (=lombstrak) nnept, mikor betakartod termsed a szrurol, a prshzbl. s rlj nnepeden... s vigadj..." (5Mzes 16:13-15.)

Elmltak a "Flelmetes napok", ngy nap van csak htra Jom Kipurtl Szukkotig, "rmnk idejig". A rettegsbol az rmbe val gyors tmenet ezt a szellemet fejezi ki: "Fny sugrzik a cdiknak (igaz embernek), a becsletes szvunek rm." Az Engesztelonapon megtisztultak a szvek, jn ht az rm, a Storos nnep szles jkedve.
Az rm parancsa hromszor ll a Trban:
1. "Ht napon t rljetek az rkkval, a ti Istenetek elott" (3Mzes 23:40.).
2. "rlj nnepeden" (5Mzes 16:14.).
3. "s vigadj..."(5Mzes 16:15.).
Az nnep sz nmagban mindig a Szukkotot jelenti a Trban. - A betakarts nnepnek is nevezzk, mert osszel van, a terms begyujtsekor, gymlcsszedskor, szretkor. Tisr hnap 15-n kezdodik, s ht napig tart. Az nnep lnyege, fo micvja az, hogy a szukkban, a lombstorban kell "lni", azaz "lakni": enni s aludni. A nyolcadik napra ez mr nem ll, de az is szent gylekezs, minden tekintetben nnep, a neve Smini ceret, "A gylekezs nyolcadikja", mert gy ll a Trban: "A nyolcadik napon gylekezstek legyen, semmi munkt ne vgezzetek." (4Mzes 29:35.) "Azt mondta az rkkval Izraelnek a zarndoknnep ht napja leteltvel: Gyuljn ssze npem mg egy napig, mert nehz Nekem bcszstok..." Erec Jiszrelben a Smini ceret egyben Szimcht Tra is, "A Tra rmnnepe" (akkor kezdjk jra ellrol olvasni a Trt), klfldn pedig akkor van a sztszrtjaink msodik nnepnapja: a nyolcadik nap az "nnep", azaz a Szukkot nyolcadik napja s a "gylekezs", Szimcht Tra pedig a kilencedik nap. A 2-7. nap - klfldn a 3-7 nap a chol h-moed (chalamajd), magyarul flnnep.
Szmos micva kapcsoldik a Szukkothoz. "Az rm teljessge van szned elott" (16. zsoltr). Blcseink szerint ez Szukkotra vonatkozik. "Ne gy olvasd, hogy szov (teljessg), hanem sev (ht)." Ez az a ht micva amelyet a Tra elort Szukkotra: 1. a szukkban lakozs; 2. etrog; 3. lulv; 4. mirtusz; 5. fuzfag (a ngy nvnyfajta) 6. az nnepi hlaldozatok s 7. rmldozat.
A kt utbbi ldozat klnleges ldozat volt, az nnepre Jeruzslembe zarndokolk hoztk. Szukkot ugyanis egyike az vi hrom zarndoknnepnek, amikor is a frfiak ktelesek Jeruzslembe zarndokolni (ha ll a Szently).
A felsorolt micvkon kvl van kt szoks, ma is lnek, noha nem ll a Szently: A Vznts s a Vzmerts rmnnepe. Ezek a micvk nincsenek belerva a Trba, hanem Mzessel a Szinj-hegyen kzlt micvk. - Az nnep hetedik (klfldn nyolcadik) napjn van a Hosn rb s a "sajnesz", azaz a fuzfag-kteg fldhzcsapkodsa. Ezt a prftk rendeltk el.

Mirt lnk a szukkban?
Mindeme micvk kzl a szukka micvja a legjellemzobb, a neve is innen szrmazik az nnepnek.
Miben ll e micva s mi a magyarzata?
3Mzes 23:42-43.: "Szukkban lakozzatok ht napig, mind ki polgr Izrael krben szukkban lakozzk, hogy tudjk nemzedkeitek, hogy szukkban lakoztattam Izrael fiait kihozvn Oket Egyiptom orszgbl."
Milyen szukkban ltek Oseink a pusztban?
Blcseink nmelyike gy rtelmezi a Tra szavait, hogy valban szukkkban, lombstrakban laktak, ideiglenes tkolmnyokban, mint a pusztai nomdok mind a mai napig. Msok szerint a Tra az rkkval "dicsfelhoirol" beszl, amelyek Izrael npt vdelmeztk pusztai vndorlsaik sorn. Van thidal rtelmezs is: kezdetben lombstrakban laktak, ksobb a "dicsfelhok" oltalma alatt.
A szukka micvja teht az Egyiptomi Kivonuls emlkezett tartja fenn s annak az emlkt, hogy atyink biztosak voltak benne, hogy az rkkval tvezeti oket a sivatag viszontagsgain, hogy nekik adja rkl az Orszgot, s virgzv teszi.
Ha a szukka micvja az Egyiptomi Kivonuls emlkt tartja letben, akkor mirt nem Niszn hnapban kell szukkban laknunk; ht nem akkor volt az Egyiptomi Kivonuls?
Blcseink mondtk: Ha Niszn hnapban lenne Szukkot, nem volna benne semmi klns, hogy kidugjuk az orrunkat az odnkbl, s kikltznk a csernybe, hiszen azt tavasszal mindenki megteszi: megy ki a termszetbe, storozni, tborozni, levegozni. Nem lenne a szukkban semmi jelszerusg. Hanem osszel, amikor mr foga van a szlnek, amikor mindenki begubzik, mint barlangjban a medve, akkor ver odakint strat a zsid. Akkor ltszik, hogy nem kirndulni megy.
Szukkot arra az idore esik, amikor az egsz vi paraszti munka meghozza a gymlcst ("amikor betakartasz szruidrol s prshzadbl"). rtheto, hogy bszkesg dagasztja a gazda keblt, az anyagi gyarapods bszkesge. Knnyen tmadhat olyan gondolata, hogy "az n tehetsgem, az n karom ereje szerezte nekem ezt a bosget" (5Mzes 8:1.). A Tra r akarja breszteni, hogy az anyagi javak mulandk, a szerzs-gyujts nem ncl, ezrt azt mondja a szemt kincsein legelteto embernek, hogy pp most, a beksznto hidegben menjen ki a j meleg, knyelmes, szilrdan ll hzbl a szljrta, esoverte ideiglenesbe. Tudd meg, hogy egsz evilgi letnk szukkban val lakozs, a levgott gak ml rnya, lehull levele. Az egyetlen maradand szerzemny az rkkval parancsa, amit teljestettl, a szellemi rtk, amit megszereztl.

Mikor kser a szukk?
A szukkt nem szabad semmifle tetõ al, fedett erklyre pteni, mert a szabad g alatt kell llnia. Elõbb az oldalfalait kell fellltani, csak azutn a szchchot, a tetejt. Szksg esetn kt teljes oldalfal is megteszi, meg egy arasznyi (tfch, kb. 10 cm) a harmadikbl . Legalbb ht tfch hossz s ugyanolyan szles legyen, de nem lehet magasabb hsz rofnl (m, kb. fl mter), se tz tfchnl alacsonyabb.
A szchch, a tetõ, csak fldbol nott, de levgott nvny lehet, olyan, amely nem kaphat "tiszttlansgot". Lehet a teto gyknyfonat is. de csak ha erre a clra kszlt, s semmi egybre nem hasznltk.
ltalban levgott fagakbl szoktk csinlni a tetot. Vigyzni kell, hogy elg suru legyen, hogy dltjban is tbb legyen az rnyk, mint a levelek kztt tvergodo napsugr, de ne legyen tl suru: olyan legyen , hogy tltsszanak rajta a csillagok. Ha "tbb a napja, mint az rnya" akkor a szukka pszul, rvnytelen, s ha egyltaln nem ltni a szchchon keresztl a csillagokat, akkor is.
Illon fel kell dszteni a szukkt, a kvetkezo rsvers rtelmben: "Ez az n Istenem, ot fogom szpteni" (2Mzes 15:2.). Blcseink rtelmezse: "Szptkezz O elotte micvkkal", azaz igyekezz szpen teljesteni a micvkat, pl. "szp" (nem csak megfelelo) szukkd, tlitod stb. legyen, minden micvba vigyl be valami tbbletet azon fell, ami elo van rva. Fel szoktk dszteni a szukkt azzal "a ht nvnyfajtval", amelyeknek mint izraeli termnyeknek felsorolsval a Tra Izrael fldjt dicsri, az nnepre vonatkoz Tnch-idzetekkel, az uspizin (meghvottak, vendgek) felsorolsval (alant beszlnk rluk), sznes kpekkel.
A micva lnyege, hogy a szukkban kell aludni: "Szukkban lakozzatok ht napon t"; nos, a lakozs legjellemzobb ismrve az alvs, az jszaka eltltse.
Tilos szukkotkor a szukkn kvl tkezni, azaz nekilni a "fotkezseknek", reggelinek, ebdnek, vacsornak. Az evs elotti brchkhoz hozztesszk: ldott vagy Te, rkkval, Istennk, a Vilg Kirlya, aki megszentelt minket parancsaival, s megparancsolta, hogy a szukkban lakozzunk.
A nok fel vannak mentve ez all, mint a legtbb olyan micva all, melyek valamely idoponthoz ktodnek. Betegek, gyenglkedok is fel vannak mentve, ha megrthat nekik a huzatos szukkban alvs. Ha annyira esik az eso, hogy lvezhetetlenn teszi az telnket, "kikltzhetnk" a szukkbl.

Az uspizin (vendgek)
Ht lthatatlan vendg tiszteli meg minden micvatart zsid szukkjt: vrahm, Jicchk, Jkov, Joszf, Mose, hron s Dvid. Egyikk az asztalfon l. Mindegyikk ette a vndorls kenyert: vrhm Chrnbl Knnba vndorolt, onnan pedig Egyiptomba, Jicchk a filiszteusokhoz, Jkov Chrnba meneklt, lete vgn pedig "lement", kivndorolt Egyiptomba, Joszfet eladtk az izmaelitknak, O is Egyiptomba kerlt, Mzes Egyiptombl, a fra elol meneklt Midjnba, azutn pedig negyven vig vndorolt a pusztban, hron is vele egytt; Dvid Saul elol meneklt a filiszteusok fldjre, chishoz, Gt kirlyhoz. Azrt hvjuk meg Oseinket a szukkba, a bujdoss szimblumba, hogy tbb ne kelljen bujdossra adnunk a fejnket.
Hogy ez a ht vendg valban megtisztelje hzunk illetve strunk tjt, s az nnepi rm s vgsg teljes legyen, hs-vr vendgeket is kell hvnunk: gondoskodnunk kell az elesettekrol, az otthontalanokrl, szuklkdokrol, akiknek nem adatott meg, hogy teljestsk a szukkapts micvjt, vendgl kell hvnunk oket szukknk rnykba, amint megrva ll: "rlj nnepeden, te magad, fiad, lnyod, rabszolgd, rabszolganod, a vroskapuidon bell lak levita s a gr (betrt zsid), az rva s az zvegy."

"A ngy fajta nvny"
A Szukkot kzponti micvjhoz kell ngyfajta nvny; ebben a micvban is benne rejlik a nevelo szndk. A ngy nvny: etrog, lulv, hdsz, rva, azaz citrusfa-gymlcs, plmag, mirtusz s fuzfag. E ngy nvnyt tbbszr keznkbe vesszk a tbbnapos nnepben, s brcht mondunk r. A ngy klnbzo nvny a ngy klnbzo embertpust, ngy zsidt szimbolizl, akik egymshoz vannak lncolva, egymsra vannak utalva.
Miben ll "a ngy fajta nvny" micvja?
Megrva ll (3Mzes 23:40.): "Fogjtok magatoknak az elso napon citrusfa-gymlcst, datolyaplma leveleket s vot-fa gakat s fuzfagakat, s rvendjetek az rkkval, a ti Istenetek elott ht napon t."
Ngy fajta nvnyt kell keznkbe vennnk, ezek kpviselik az egsz nvnyvilgot. Egyv szortva szenteljk oket az rkkvalnak: megrzzuk oket a ngy gtj, az g s a fld fel, ezzel elismerjk, hogy a Jteremto a vilg minden tjn uralkodik, gen s fldn. A Jteremto mindentt jelen van s mindentt uralkodik, Fent s Lent is: "Kirlysga mindeneken uralkodik".
Mirt vlasztott a Tra ngy ilyen klnbzo nvnyt? Az etrog jzu s jillat, a lulv, a plmag olyan frl val, melynek gymlcse jzu de nincs illata, az vot-fa, a mirtusz ga jillat, de zetlen, vgl a fuzfagnak se ze, se illata. Blcseink szerint mindegyik nvnyfajta egy zsid tpust jelkpez: az etrog azt, amelyikben megvan a Tra illata s a micvk ze, a lulv azt, amelyiknek nem volt mdja Trt tanulni, de nagyon gyel a micvk s a j cselekedetek gyakorlsra, a mirtusz azt, amelyik rt az rsmagyarzathoz, a hochmecolshoz, de nem nagyon igyekszik sszhangba hozni vele a cselekedeteit, a fuzfa pedig azt, amelyik tudatlan is, meg nem is l zsid mdra. s mit tesz Isten? Ki nem dobhatja oket, ht legyenek egy csokorba ktve, majd az egyik ptolja, ami a msikbl hinyzik. Ezrt kell neknk is egy csokorba ktnnk a ngy klnbzo nvnyt. Ez a zsid szemllet: mindenkire rfr a micvkra s az egyv tartozs rzsre val nevels. Amint azt mondjuk a "Flelmetes Napok" imiban: "s mindenki egyetlen szvetsget alkot, hogy egsz szvvel a Te akaratodat tegye."
Mivel az ll, hogy "fogjatok magatoknak", mindenki csak a sajt csokrval teljestheti a micvt. Ha nincs md annyit szerezni be, ahny felnott frfi van, odaajndkkozhatjuk csokrunkat msoknak azzal a felttellel, hogy utna visszaadja.
Kezdetben csak az nnep elso napjn "rztk a llefet" azaz lulvot s a tbbi hrom nvnyt, mert gy ll a Trban: "fogjatok magatoknak az elso napon", csak a Szentlyben teljestettk ezt a micvt az nnep mindht napjn, mivel meg van rva: "s rvendjetek az rkkval, a ti Istenetek elott ht napon t." Az rkkval elott = a Szentlyben; az "rvendjetek" szt pedig gy magyarzza a zsid rsmagyarzat, hogy az a ngy nvnyfajtra vonatkozik.
Miutn romm lett a Msodik Szently, Blcseink elrendeltk, hogy az nnep minden napjn teljesteni kell a micvt, brchval, hogy ne feledkezznk meg rla: valaha minden nap rztuk a "llefet" a Szentlyben.
A ngy nvnyfajta sem lehet akrmilyen, kivlasztsa bizonyos ismereteket ignyel: "ksernak", elorsosnak kell lennik, klnben nem teljestettk a micvt. Az etrognak, a szp fa gymlcsnek valban szpnek kell lennie, toronyformjnak, azaz a szra feloli rsznek szlesebbnek, a cscsa felolinek elvkonyodnak. Nmely kzssgekben hibrid etrog jrja, ms kzssgekben pp ellenkezoleg arra vigyznak, hogy ne legyen tbb fajta keresztezse. gy vagy gy, arra azonban mindenki nagyon vigyzzon, nehogy citromot szzanak r, s azt lengesse. Arrl ismerszik meg leginkbb, hogy a citrom simbb, az etrog "grngys".
A lulv, azaz plmag akkor "szp", akkor igazn j, ha egyenes s nem llnak szt a levelei, egymshoz simulnak. Arra kell vigyzni, hogy a kzpso levl ne legyen sztvlva, hanem egybe legyen. Az egsz micvt a lulvrl neveztk el, a lulv lengetst emltjk meg mg a brchkban is. A lulv a legfeltunobb, a tbbi hrom nvnyt a szortjuk a lulvhoz.
Mirtuszt venni hrmat kell, mert hrom sz fejezi ki: mirtusz-fa-g. Akkor "szp", azaz akkor igazn megfelelo, ha "hrmas ", hrmasval lnek szrn a levelek, mindig hrom jn ki egyazon pontbl. A mirtuszt a lulv jobb oldalhoz kell szortani, gy kell keznkbe vennnk a csokrot, hogy a lulv gerince nzzen felnk.
Fuzfagbl ketto is elegendo, mert a Tra "folyami fuzfagakrl" beszl, tbbes szmban, de a szmok meghatrozsa nlkl. Ilyen esetekben mindig kettot rtnk rajta, mert a tbb"-bol az a legkevesebb.
Akkor "szp" a fuzfag, ha pirosas a szra, hosszks a levele s p a cscsa. A fuzfagaknak frisseknek kell lennik; a flnnepben ki szoktk cserlni oket. A legjobb vzparton nottet venni, de nem ktelezo. Vigyzni kell, mert knnyen sszetvesztheto az eukaliptuszggal (Izraelben sok az eukaliptusz).
A mirtuszt a lulv jobboldalhoz szortjuk, a fuzfagakat a baloldalhoz. A mirtusznak magasabbnak kell lennie a fuzfagaknl, a plmagnak pedig legalbb egy tfch-chal (kb. 10 cm-rel) kell tlnylnia a mirtuszon.
Szukkotkor minden reggel a Hll elott jobb keznkbe vesszk a lulvbl, mirtuszbl s fuzfagbl ll csokrot, a bal keznkbe az etrogot, a cscsval lefel (teht szrval felfel), s egyms mell tesszk oket (egyes kzssgek azt a vlemnyt kvetik, hogy a szukkban kell kzbevenni s megrzni a "ngy fajta nvnyt", mg a reggeli ima elott).
Az nnep elso napjn kt brcht mondunk: ldott vagy Te, rkkval, Istennk, a vilg kirlya, aki megszentelt bennnket parancsolataival, s megparancsolta a lulv kzbevtelt, s ldott vagy Te, rkkval, Istennk, a vilg Kirlya, aki letben tartott bennnket, s megrette velnk ezt az idot. Cscsval felfel fordtjuk az etrogot, s az egsz csokrot a fent elmondott okbl hat irnyba megrzzuk. A sorrend tekintetben kt klnbzo szoks van:
1. Kelet, dl, nyugat, szak, fel, le.
2. Dl, szak, kelet, fel, le, nyugat.
A lulv-micva fentemltett rtelmn kvl, ti. hogy azt hirdetjk vele: az rkkval az egsz vilg kirlya, Blcseink nmelyike iminkra val utalst lt benne, azrt, mert ppen a betakarts nnephez ktodik. Legyen a beksznto mezogazdasgi v esoben-harmatban bovelkedo, s gyengljn a termsben krt tevo szelek, viharok ereje.
Ha Szukkot elso napja szombatra esik, nincs netilt lulv (mint ahogy sfrfvs sincs, ha Ros Hsn szombatra esik); ilyenkor szukkot msodik napjn "rzzuk a llefet", akkor mondjuk r a brcht, s a sehechejnu brcht is. (Az l netilt brcht termszetesen mindennap mondjuk.)
Lchtchil az ima vagy a Hll elott kell megtenni a lulv-micvt, s tilos enni elotte. De ha valamirt elmulasztottuk, bdivd egsz nap ptolhatjuk a mulasztst, illetve ktelesek vagyunk ptolni, rnk hrul a ktelessg s a micva.
Ajnlatos a "ngy nvnyfajtt" idejben beszerezni s kikrni hozzrto ember tancst, nehogy olyant vegynk, ami nem megfelelo - nem "kser" - mert olyannal nem teljestettk a micvt - vagy indokolatlanul drgt.

A szukkoti imarend
A Mriv, az esti ima, egyszeruen az ltalnos nnepi ima. A Sm utni brchk vgeztvel a kzssg egytt mondja a chznnal: "Kihirdette Mzes az rkkval nnepeit Izrael fiainak".
Az mid, a foima a zarndoknnepek foimja. Zarndoknnepi brchja a "te vlasztottl ki bennnket" szavakkal kezdodik s az ldott vagy Te, rkkval, aki megszenteli Izraelt s az idoket (=egyes idopontokat, idoszakokat) szavakkal fejezodik be.
Az esti ima vgeztvel "git jantev"-et, kellemes nnepeket kvnunk egymsnak, s hazamegynk, hogy teljestsk a szukkban laks micvjt.
A hziasszony gyertyt gyjt - nem gyufval, hanem az nnep elott meggyjtott tuzrol, - kt brchval: ldott vagy Te, rkkval, Istennk, a vilg kirlya, aki megszentelt bennnket parancsolataival, s megparancsolta az nnepi gyertya meggyjtst s a sehechejnuval: "... aki letben megtartott bennnket".
Ha lehet, jobb a szukkban meggyjtani; a gyertyatartk ott maradnak az nnepnap kimenetelig. Ha nem lehet, pl. azrt, mert eloltja a szl vagy az eso, akkor gyjtsa meg bent a hzban; vgtre is a nok fel vannak mentve a szukka micvja all.
Az nnepi tkezs elott a kvetkezo imt mondjuk (benne van a "machzer"-ben, az nnepnapi imaknyvben): "me kszen llok, hogy teljestsem a szukka micvjt, amint azt megparancsolta neknk a Teremto, ldott a Neve: szukkban ljetek (= lakjatok) ht napig, Izrael minden polgra szukkban lakozzk. Hogy tudjk nemzedkeitek: szukkban adtam lakst Izrael fiainak, kivezetvn oket Egyiptom orszgbl. Add meg nekem, hogy szrnyaid oltalmaz rnykban lakozhassam. Javunkra pecsteld le [az let Knyvt] s add sokig lakoznunk a Szent Fldn Tged szolglva s flve".
Meghvjuk a "vendgeket" (uspizin), lkn vrhm osapnkkal, utna a csaldfo nnepesti kidust mond. Ngy brch van benne: a szoloto teremtoje, aki megszenteli Izraelt s az idoket, aki megszentelt bennnket parancsaival s megparancsolta a szukkban lnnk, s amirt megrette velnk ezt az nnepet.
Az nnepi tkezs utni "bencsolsba", az asztali ldsba betoldjuk: a jle vejvo kezdetu szveget, a "Kegyelmezo verje fel nknk Dvid roskadoz strt", meg a szoksos nnepi betoldst: a "Kegyelmezo tegye nnepnapunkat igazn nnepnapp".
A Schrit csaknem azonos a szombatival, csak a kzpso brch vltozik: a szombat megszenteloje helyett, aki megszenteli Izraelt s az idoket mondunk. [Ha Szukkot elso napja nem szombatra esik, akkor a Sm elotti brchk nem szombati, hanem htkznapi rendjket kvetik.] Szukkot minden napjn egsz Hllt mondunk (nem pedig "fl-Hllt", kihagysokkal, mint Peszch flnnepnek hat napjn).
Szombat kivtelvel Szukkot minden napjn megrzzuk a Hll kzben a lulvot, helyesebben a "ngy nvnyfajtt", a kvetkezo hat pszuk kzben:
1. Hllkodjunk az rkkvalnak, mert jindulata rk - 118. zsoltr
2. Mondja Izrael: hogy jindulata rk - 118. zsoltr
3-4. Krnk, rkkval, segts meg!
5-6. Dicsrjk az rkkvalt... (a Hll vgn).
A Hll klnbzo zsoltrokbl ll (113-118.); llva mondjuk. Kt brch ksri: ldott vagy Te, rkkval, Istennk, a vilg kirlya, aki megszentelt bennnket parancsolataival, s megparancsolta a Hll olvasst. A msik: ldott vagy Te, rkkval, felmagasztalt kirly.
A Hll nneplyessgt az nveli, hogy nekelni szoktk, minden kzssg a maga dallamaival.

Hosn
Specilis szukkoti ima a Hosn. Van, ahol a Schrit vgn mondjk, a Hll utn, s van, ahol a Muszf utn.
Kinyitjk a Traszekrnyt, kivesznek egy Tratekercset. Akit megtiszteltek a kivtelvel, a Traolvas-asztal mellett marad vele, kezben tartja. A chzn, a kzssgtol kvetve, ngy, a hosn (ments meg) szval kezdodo mondatot mond. A msodik sz is azonos; harmadik szavuk elso betuje szerint az alef-bt (bc) sorrendjben kvetik egymst: Segts, a magad kedvrt, Istennk, Teremtonk, Megvltnk, Te, aki keresel bennnket.
A chzn eljn az eloimdkozi pulpitustl a lulv-csokorral a kezben, s elindul krben a Traolvas-asztal krl, a tbbiektol kvetve . Elmondjk az aznapra val pijutot, dalverset (a mchzorban, azaz az nnepi imaknyvben pontosan le van rva, mikor mit kell mondani, sok kznsges, htkznapi "sziderliben", imaknyvben is).
A Hosn pijutok egyes sorai szintn az alef-bt szerint kvetik egymst. Szvnk kvnsgainak teljestst krjk bennk, a magunk s a kzssg szksgleteirt.
A Hosn-krmenet vgeztvel visszatesszk a Tratekercset.

A Tra-olvass
Szukkot elso napjn kt Tratekercset vesznk elo. Az elsobol t felhvottnak olvasunk fel (ha az nnep elso napja szombatra esik, akkor htnek), az Emor c. szidrbl (3Mzes 22:26.). Ebben a szidrban fel vannak sorolva sszes nnepeink, gy a Szukkot is fo micvival. Az tdik felhvott utn a msodik Tratekercset az elso mell teszik, fl kdist mondanak, felmutatjk s sszecsavarjk a tekercset. A msodik tekercsbol a Mftirnak olvasunk, a Pinchsz c. szidrbl: "A hetedik hnap tizentdik napjn pedig szent gylekezstek lesz, semmifle munkt nem vgeztek". (4Mzes 29:12 -16.). A Traszakasz a szukkoti templomi ldozatokat rja elo. A Hftr Zchrj (Zakaris) knyvnek 14. fejezete ("Eljn az rkkvalnak napja"), mellyel Szukkot nnept az idok vgezetn eljvendo Szukkottal kapcsoljuk ssze. A Mftir elmondja a Hftr utni brachkat, mely a "aki megszenteli Izraelt s az idoket" (= az nnepeket) szavakkal fejezodik be.
A flnnep ("chalamajd") napjaiban csak egy Tratekercset vesznk elo, s ngy embernek olvasunk belole - ugyangy, mint Ros-Chodeskor - jhold napjn, most is a Pinchsz cmu szidrbl, a Bmidbr knyvnek 29. fejezetbol: az nnep klnbzo napjaira szl ldozati elorsokat. Mindennap az aznapival kezdodik s vgzodik a felolvass, pl. a flnnep elso napjn az elso felhvottnak "A msodik napon pedig..." kezdetu szakaszt olvassk, a msodik felhvottnak a "Harmadnap pedig..." kezdetut, a harmadiknak: "Negyednap pedig...", a negyediknek ismt: "A msodik napon pedig...". Van, ahol mind a ngy felhvottnak az aznapra vonatkoz szakaszt olvassk.
A Muszf-ima az n. zarndok-nnepi Muszf. Egyes helyeken a Szukkotra vonatkoz mondatokat kell betoldani; az imaknyvekben jelezve van: "Szukkot nnept, s rmnk idejt", valamint az aznapi nnepi ldozatot elor trai passzusokat. A Muszf is ht brchbl ll, akrcsak a Schrit; a kzpso "ldott vagy Te, rkkval, aki megszenteli Izraelt s az idoket".
A szukkban mondunk kidust: "Kihirdette Mzes az rkkval nnepeit Izrael fiainak. ldott vagy Te, rkkval, Istennk, a vilg Kirlya, a szoloto gymlcsnek teremtoje" (ha borra mondjuk; ha plinkra, likorre, akkor: "akinek a szavra minden ltrejtt"). Azutn: "ldott vagy Te, rkkval, Istennk, a vilg kirlya, aki megszentelt bennnket parancsolataival, s megparancsolta a szukkban lnnk".
A dlutni ima, a Mincha, az nnep elso (Izraelen kvl az nnep elso kt) napjn azonos a szombatival, csak az mida ms; ha szombatra esik az nnep, akkor rendes szombat dlutni Traolvass is van.
Vigyzni kell, el ne felejtsk betoldani az imkba a jle vejvo-t. Az nnep kimenetelekor a szombat utni, "majci-sabeszi" Mrivot mondjuk, az t chonntnu-val. A hvdl rvidebb a szombatot zr hvdlnl, csak kt brchbl ll: bor pri hgfen-t mondunk a borra s hmvdil ben kodes lechol-t ("aki elvlasztja a szentet a profntl"). Ha az nnep szombatra esik, a szoksos szombat utni hvdlt mondjuk az illatszerre val bor minj bszmim-mal s a gyertyalngra val br mor hs-sel egytt.

Szukkot flnnepe
Szukkot elso (klfldn msodik) napja vgvel, t.i. stteds utn, mikor hvdlt csinlunk, megkezdodik a flnnep, a chol-h-mod, "chalamajd". Erec Jiszrelben hat, klfldn t napig tart.
Az vot c. trakttusban azt mondja Rabbi Elzr ha-Modi [A Misna-blcsek harmadik nemzedkhez tartoz rabbi. A Ha-Modai nv "modiini"-t jelent: Modiinbl, a Chsmoneusok vrosbl val volt. Megorzodtt mondsainak tbbsge gdikus, azaz pldzatos jellegu. Az gdk mesternek s nagy magyarzjnak szmt.]: Aki flvllrl veszi az nnepeket, lehet nagy Tra-tudsa, lehetnek szmosak jcselekedetei, mg sincs rsze a Jvendo Vilgban. Azokrl beszl, akik flnnepen, sz szerint "az nnep htkznapjain" gy viselkednek, mint a kznsges htkznapokon. Flnnepen szabad ugyan munkt vgezni, de csak olyat, amely az nnep cljait szolglja, vagy amelynek elmulasztsa anyagi vesztesget okoz. Ettol eltekintve meg kell adnunk az nnep mltsgt viselkedsnkkel, ltzetnkkel, nnepi tkezsekkel. gyelnnk kell, hogy hzunk apraja-nagyja megtartsa a micvt: "rlj nnepeden".
Amikor llt a Szently, a flnnep napjai Jeruzslembe val "felmens", azaz zarndokls napjai, rmnnepe voltak. Sokan ma is eljnnek Jeruzslembe a Nyugati Falhoz (az n. Siratfalhoz).

Hkhl - Gyujtsd egybe
Ha ll a Szently, htvenknt egyszer teljesteni kell egy szukkoti micvt, ez az egybegyuls micvja. Idopontja a szombat-v utni elso vnek, a htves ciklus elso vnek Szukkotja. Izrael egsz npe Jeruzslembe gyult, nok s gyerekek is (noha a nok a mindenvi zarndoklatok all fel vannak mentve), s a kirly felolvasta nekik "A Trvnyek ismtlst", azaz 5Mzes knyvt.
Ma a flnnep abban klnbzik a htkznapoktl, hogy a reggeli imhoz nem "lgoljuk" (nem tesszk fel) a tfilint, akrcsak szombaton s nnepnapon, a Smone-Eszrben jle vejvo-t mondunk, utna Hllt, Hosnkat, Trt olvasunk s (zarndoknnepi) Muszfot mondunk.

A Vznts s a Vzmerts rmnnepe
A Misna Ros H-Sn (jv) c. mszechetjben (trakttusban) olvassuk, hogy Szukkot napjaiban dntenek a vilg "vzgyi" sorsrl, arrl, hogy sok eso legyen-e vagy cholile (Isten ments) szrazsg. Az esort val knyrgst vzmerts s vznts ksrte: vizet mertettek a Jeruzslem melletti Silochbl s az Oltrra ntttk. "Azt mondta az rkkval Izraelnek: ntsetek Elbem vizet nnepeteken, hogy esovel tegyem ldott fldjeiteket."
A Szukka c. mszechetben a Gemr rszletesen lerja a vzmerts szertartst s a Siloch-forrstl a Templomhegyre val vonulst. "Aki nem ltott Vzmerto-nnepet, az nem ltott rmnnepet", mondtk Blcseink.
Napjainkban Szukkot flnnepn vidm jszakai gylekezetekkel emlkeznk meg a Vzmerto-nnepekrol. Elnekeljk a tizent "Grdicsok nekt", kzttk ezt mondjuk: "rmmel mertsetek vizet az [gi] segtsg forrsbl". nek, tnc, lakoma jrja.

Hosn rb
Hosn rb (Nagy Hosn) Szukkot flnnepnek utols napja; ezen a napon r vget a szukkban lakozs micvja s a "ngy nvnyfajt", s ha ll a Szently, a Vznts.
A zsid tudatban ez nem csak Szukkot utols napja, hanem a Flelmetes Napok is. Hagyomnyunk szerint e napon kldik fel "cetlin" az gbe mindegyiknk jvo vre szl tlett. Ezrt jiddisl " git kvitl"-t , azaz "j cetlit" kvnunk egymsnak.
A Midrs a kvetkezo gdval magyarzza meg ezt a hagyomnyt. Ezt a napot maga a Jteremto adta vrhm osapnknak, hogy tovbbadja utdai nemzedkeinek. "Azt mondta a Jteremto vrhmnak: "n egyetlen vagyok, te is egyetlen vagy (ti. egyedl vagy, egyedlll vagy). Adok fiaidnak egy kln napot arra, hogy levezekelhessk buneiket. Ha levezekeltk Ros H-Sn nnepn, annl jobb. Ha nem vezekeljk le Jom H-Kipurimkor. De htha mg akkor sem nyertek bocsnatot; azrt ajndkozom neked Hosn rb napjt. "De mi kze van ennek a napnak vrhm osapnkhoz? vrhm a vilg teremtstol szmtott 21. nemzedkhez tartozott. Tz nemzedk szletett dmtl Nochig (No), tz nemzedk Nochtl vrhmig. De csak vrhm - a 21. nemzedk - ismerte fel a Teremtot, zzta ssze a blvnyokat s terjesztette a vilgon annak a hitt, akinek "szavra a vilg lett". vrhm osapnk rdeme, hogy mi, a gyermekei, megkaptuk az j vnek, Tisr hnapnak 21. napjt, Hosn rbt, kln ajndkknt. Ez a nap mg egy utols alkalom buneink megbnsra, j fejezet nyitsra.
Olyan a hangulata ennek a napnak, mint a Flelmetes Napoknak, rmmel s szorongssal vegyes. Hosn rb jszakjn jfli imra mennek a zsinaggba. A Dvrim knyvt olvassk (a Tra ismtlse) s a zsoltrokat, Dvid kirlynak, "Izrael nekszerzojnek" knyvt.
Hosn rb reggeln az eloimdkoz "kitliben", fehr halotti ruhban ll a Traszekrny el, mint Ros Hsnkor s Jom Kipurkor. A Pszuk d-Zimr (a reggeli ima egy rsze) nem klnbzik a szombaton s nnepnapon szoksostl, csak a Nismt Kol Chj kezdetut nem mondjuk.
A Traszekrny kinyitst a Knyrlet tizenhrom mdozata kveti, majd a Vilgnak Ura kezdetu ima, mint a Flelmetes Napokban. A Flelmetes Napok visszhangjait halljuk az eloimdkoz szjbl, amikor kiveszik a Trt a Traszekrnybol: "Egy a mi Istennk, nagy a mi rkkval, neve: a Szent, a Rettenetes".
A Muszf is klnbzik a htkznapitl. A Sc ismtlsben a Kedus: Koront nyjtsanak Nked - mint szombaton s nnepnapokon.
Az igazi klnbsg azonban a htkznapokhoz kpest a krmenetek s a fuzfag-csapkods, a "sajnesz". Nem csak egyszer jrjk krl az emelvnyt a zsinaggban, hanem htszer, Hosn-piutokat (kltemnyeket) nekelve kzben. A Szentlyben is htszer jrta krl az oltrt a np , kezben a ngy fajta nvnybol ll csokorral. A kltemnyek akrosztichonba vannak szedve, egy rszket a flnnep napjain is mondjk, ms rszket csak ezen a napon.

Fuzfag-csapkods
A hetedik krmenet utn letesszk a ngy fajta nvnyt, s egy t fuzfagbl ll kteget ("sajneszt") vesznk a keznkbe, mikzben ezt mondjuk: "Felelj hveidnek, kik szvket mint vizet ntik ki Elbed - segts meg". A fuzfag-csapkods szoksa az utols prftktl - Chgj, Zchrj s Mlchi (Haggeus, Zakaris s Malakis) - szrmazik. Mivel nem a Trn alapul, nem mondunk a fuzfagakra kln ldst.
A mkublim, a titkok tudi szerint a fuzfag-csapkods az let knyvnek lepecstelse elotti utols rt hasznlja ki a kedvezo tletre. Blcseink azt mondjk, azrt alkalmas erre a fuzfag, mert a zsid npbol azokat jelkpezi, akik nem jrtasak a Trban s a micvk teljestsben: sem j illata, sem j ze nincsen. A fuzfag levelei az ember szjhoz hasonlatosak. Az rkkval el jrulunk, s gy krleljk: szpen krnk, vannak kzttnk olyanok, akik nem tanultak Trt, nem tudjk, hogy teljestsk a micvkat, olyanok ok, mint a folyami fuzek. De azrt van egy nagyon szp tulajdonsguk, s azt emberfia el nem veheti tolk, hogy van nekik szjuk, s imdkoznak Hozzd. Nzd, hajlandk ssze-vissza veretni magukat, szenvedseket killni, csak hogy megknyrlj, megkegyelmezz, s rd be oket a j letre.
Gondolj arra az m hrec (zsid szempontbl muveletlen) sot bur ("bunk") psztorra, aki Jom Kipurkor betvedt a zsinaggba s ltta, hogy mindenki sr s jajgat. Imdkozni nem tudott, betunek, knyvnek hrt sem hallotta soha. Hogyan fordult Megtart Istenhez? Fttyngetni, rikongatni kezdett, s e riogs megnyitotta az g kapuit.
Az uspizin, a szukkoti vendgek kzl Dvid kirly a Hosn rb-i. Ki tudn jobban nla, mit r az ima, amg csak szusz van bennnk? "Ht n? Neked mondott imm j rban talljon, Uram!" Olvassuk is szorgosan Dvid kirly zsoltrait Hosn rb napjn.
Hogyan verjk szt a "sajneszt"? Keznkben tartjuk, mg be nem fejezzk a hosankat s a chzn is vgre nem r a maga egsz kdisnak, s akkor tszr a fldhz vagy a szk lbhoz csapkodjuk, aztn kidobjuk, de olyan helyre, hogy ott jobban mr szt ne taposhassk. Csapkods kzben azt mondjuk: "Kegyes akaratod szerint val legyen rkkval, Istennk, oseink Istene, aki a j prftk s j szoksaik mellett tetted le a garast - kegyelmesen, j szvvel venni imnkat s krmeneteinket. Emlkezz rettnk a Ht Gncstalanok (azaz a szukkoti vendgek, az uspizin) rdemre, s dntsd le a bennnket Toled tvoltart vasfalat (=buneinket), hallgass knyrgsnkre s kedvezo tletet pecstelj meg neknk, a Fldnek urben-lebegtetoje! A J let Knyvbe pecstelj be bennnket!"

 
zsid oldalak a neten
 
Kzelg nnepnk a

 

 
Ksersgok nnepekre s htkznapokra
 
zsid oktatsi intzmnyek
 
Zsinaggk
 
Zsid szervezetek
 
Zsid hrportlok
 
Hitkzsgek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints