nnepek : HERMAN WOUK: A SZOMBAT |
HERMAN WOUK: A SZOMBAT
BMT 2005.11.24. 11:18
A Talmud egyik legnagyobb trakttusa, a Sbt, "Szombat" cmû, a szombat trvnyeit trgyalja. Szavak milliit rtk le errõl a tmakrrõl a hber irodalomban. Bizonyra az olvas is ismeri azt a nhny szt, amelybõl az sszes tbbi kiindult: Mzes elsõ knyvnek, a Teremtsnek elsõ fejezett s a negyedik parancsolatot.
A Teremts kezdõoldalai szolgltattak okot a 19. szzadban a vallstudsok s a termszettudsok kztt kitrt hborra. Mra elhallgattak a fegyverek, szerteszt heverõ rozsds csvket benõtte a fû. A halottak a fld alatt nyugszanak. Rgen eloszlott a harcok fstje. Csendes, zld mezõ trul elnk: mintha megjult volna a fld a dntõ csata utn. Gyõztek a tudomny emberei. A teolgusok visszavonultak, azon jajveszkelve, hogy a msik fl gyalzatos gyõzelme nyomn megsemmisl a Biblia. Erre nem kerlt sor, s szemmel lthatan nem is fog egy ideig. m ktsgtelen, hogy a vilg azta msknt rtelmezi a Teremts knyvt.
A Teremts knyvnek igazi mondanivalja
A Teremts knyvnek elsõ fejezete fnysugrknt hatolt t az õsi regevilg kdn. Ez a fny azta sztradt a vilgon, gy ma mr nemigen tudjuk elkpzelni, hogy elsõ felvillansa milyen hatst kelthetett. Kijelentette, hogy a termszet rendje szerint mûkdõ vilgegyetemet egyetlen Erõ teremtette, rendezte el s indtotta be mint az uralma al tartoz hatalmas gpezetet. Nincsenek ember formj istenek. Nincsenek llat formj istenek, sem isten formj llatok. Nincs napisten, holdisten, szerelemisten, tengeristen, hboristen. A vilg s az emberisg nem gi szrnyetegek titni vrfertõzsnek s fajtalankodsnak gymlcse. A nap, a hold, a szl, a tenger, a hegyek, a csillagok, a kvek, a fk, a nvnyek, az llatok: mindez a termszethez tartozik, egyik sem br varzserõvel. Mumb-jumb nem ltezik. Az istenek s papsguk, akik slt gyerekeket, kitpett emberszveket, htborzongat ocsmnysgokat vagy teljes nkivetkezst kveteltek, haszontalan s ostoba kraklerek. Az emberisg gyermeki rmlmainak vge. s lett vilgossg...
A Teremts knyvnek beszmolja kivgta az emberi szkincsbõl a blvnyimds rkos daganatt. Nem ment tl gyorsan a dolog, de vgl a bjos grg s rmai isteneket is sztroncsolta a sokkterpia. A Teremts knyve hzta meg a hatrvonalat a kortrs rtelem s a primitv kuszasg kztt minden dolgok birodalmban. Nem hinnm, hogy ebben brmi is vetekedhetne vele valaha.
A fundamentalista teolgusok azt gondoltk, hogy Mzes vagy a sz szoros rtelmben vett matematikai szmtsokat hasznlt a ltvny feltrshoz, vagy minden szavt a kõbalts õsember hablatyolsaknt szemtre kell vetni. A termszettudsok rmmel elfogadtk ezt a kibvt. Õk gyõztek, m a szrnyû kvetkezmnyek elmaradtak, hiszen a teolgusok hibs llspontbl indultak ki. Az emberek szmra a Teremts megmaradt rtknek. A mai gondolkozk szmra egyrtelmû, amit a rabbik mr rgta tudnak, hogy a Teremts knyve a dolgok kezdetrõl szl, misztikus ltoms, amely a legigazabb s legtisztbb szavakkal szl a gyermeki rtelemhez, termkenytõen hat a felnõtt szellemre, vilgossga tsegt a primitv korokon, s a flnyes tuds kultrk is elegendõ mlysget tallhatnak benne.
A szombat a Teremtsben
De mindez csak kitrõ. Nem lehet a Teremtsrõl szlva egyszerûen elmenni a hbors emlkek mellett. Fõ clunk azonban az, hogy a szombat nyomait kutatva eljussunk forrsig, a teremtsrõl szl zsid beszmolig.
Mindenki tudja, mi az a szombat. Minden hetedik napon lell a munka az rkkval tiszteletre. Ez a zsid szably elterjedt az egsz civilizlt vilgban. Majdnem minden orszgban ez a trvny. Az Egyeslt llamokban a munkaht pontosan erre pl. Jformn mg a hbors idõkre is kiterjed. Knnyû hozzszokni, taln azrt, mert gy ltszik, a hatnapi munka s egynapi pihens arnya pontosan megfelel az emberi letritmusnak. Noha tltermelsi vlsggal kszkdõ vilgunkban ltalnosan elterjedt az tnapos munkaht, pontosan tudjuk, hogy az extra pihenõnap luxus, a vllalkoz szellem, az energia s a tudomny hozadka: nem tartozik eredendõen a dolgok termszethez.
Mondhatnnk, hogy a pihens csak az egyik fele, tilt rendelkezse a szablynak. A hetedik nap szent: el kell klnteni az ltzk, a szoksok, az tkezs, az elfoglaltsg megvltoztatsval s a Teremtõhz val viszony msfajta kifejezse ltal. Ennek a zsid szoksnak szintn megvan a megfelelõje a tbbi kultrban. Mindenki tudja, mi az a vasrnapi ruha, vasrnapi viselkeds, vasrnapi asztal, vasrnapi nyugalom, vasrnapi mise. Aki nem keresztny orszgban l, az is ismerheti mindezt az irodalmi alkotsokbl, amelyek pontosan brzoljk a "keresztny szombatot".
Nem olyan idillikus m ez! Dlen vagy Bostonban pldul aki vasrnap nem kaphat be egy pofa whiskeyt, az - a tudomny mai llsa szerint - nem hajland dicsrni az Urat.* A londoniak mr tbb nemzedkkel ezelõtt is tiltakoztak a sznhzak vasrnapi sznnapja ellen. A valamikori puritanizmus ltal sugalmazott, kicsinyesen szigor trvnyek kdexe, a blue laws - amely egyb kellemetlen korltozsok kztt a vasrnapi szrakozst is tiltotta - hatlyban maradt az anglikn amerikai trsadalomban is. m a szombat eszmje oly erõs hatst gyakorolt a keresztny llekre, hogy ezek a trvnyek keveset vltoztak, sõt nhol ma is fennllnak: jabb vltozsokra sem kilts, sem trsadalmi igny nincs.
Persze a zsid szombathoz kpest a legszigorbb vasrnapi trvnyek is enyhk. A szombatellenes keresztnyek mindig arra hivatkoztak, hogy a korltoz trvny a judaizci egyik formja, s semmi rtelme elfogadni ezt az szvetsgi fegyelmi szablyzatot. Szerintk a puritanizmus a kelletnl komolyabban veszi az szvetsget.
A vallsos zsid szombaton nem utazik, nem fõz, nem hasznl sem mechanikus, sem elektromos meghajtst, nem nyl pnzhez, nem dohnyzik, nem r. Az ipari vilg megszûnik ltezni szmra. A civilizcinak majdnem minden ldstl elfordul. A rdi elnmul, a tv nem vilgt. Szinte az sszes kellemes konvencionlis idõtlts - a mozi, a foci, a baseball, a golf, a sznhz, a szrakozhely, az autzs, a krtya, a rostlyparti - nemltezõv vlik. A zsid szombat szertartsa csak gy rheti el cljt, ha szinte teljesthetetlen kvetelmnyeket llt fl. Ne kerteljnk: az a zsid, aki betartsra vllalkozik, a pnteki naplementtõl a szombati alkonyat vgig el van vgva a vilgtl.
m az a msik vilg is nagyon kellemes. Miutn, szndkom szerint, elgg rijesztettem az olvasra a szombat fekete oldalnak lefestsvel, fel kell vilgostanom, hogy a szombattart zsid szmra ez a nap az let sarkpontja s az rm, a felfrissls, a vidmsg forrsa. Ezt knnyû kijelenteni, de gy persze nem sokat mond. Mindjrt megmagyarzom.
A puritanizmus "szombatja" s a mg annl is korltozbb sbbt kztti nagy klnbsg a kettõ szellemnek szinte rzkelhetetlen, mgis hatalmas eltrsben rejlik. A mi szombatunk azzal kezdõdik, hogy ldst mondunk a fnyre s a borra. Fnnyel s borral nyitjuk a napot. Az elõrsok nneplyesek, hatsuk azonban nyugalom, bke, derû s a llek emelkedettsge.
Szemlyes kitrõ
A szombat akkor szokott a leginkbb beleszlni az letembe, amikor egy-egy darabom bemutatjra kszlk. A Broadwayn amgy is legendsan feszlt a prbk lgkre: ehhez hasonl feszltsget mg a hbor alatt, a tengeri csatk idejn sem tapasztaltam. A nyoms pntek dlutnonknt tetõzik: elkerlhetetlenl ilyenkor rezni gy, hogy az egsz produkci a buks szln tncol. Idõnknt mr-mr rulnak reztem magam, hogy ebben a helyzetben szombatot tartok. De a tapasztalat megtantott, hogy a sznhzi produkciknak tbbnyire ez a termszetk. Nha a buks szln tntorognak, nha a siker szln, de a tntorgs a termszetes testhelyzetk, a jajkilts a termszetes hanghordozsuk. gyhogy pntek dlutnonknt nagy nehezen elbcsztam munkatrsaimtl, s szombat estnknt trtem vissza. A darab mg sohasem ment tnkre emiatt. Szombat este a szoksos ktsgbeesett tntorgs s jajongs szokott fogadni. Voltak sikereim is, buksaim is, de egyik fajta fogadtatsrl sem rhatnm le j szvvel, hogy a szombatnak ksznhetem.
Otthagyvn a ragacsos kvscsszket, a szamrfles szvegknyvet, az elknzott sznszeket, az vltõ gyelõt, a megszllott rendezõt, a krmt rg producert, a csattog rgpet s a tmr dohnyfstt, hazarek. Olyan rzs fog el, mintha a hborban eltvozst kaptam volna. Felesgem s fiaim, akiknek a ltezsrõl mr majdnem megfeledkeztem a nagy tntorgsban, jkedvûen, nneplõbe ltzve fogadnak. Csodlatos vacsorhoz lnk. A virgdszes asztalon a rgi szombati jelkpek: az gõ gyertyk, a fonott cipk, a tlttt hal s nagyapm ezst borospohara, sznltig tltve. Megldom fiaimat az õsi ldssal, egytt nekeljk a kedves szombati dalokat. A tntorgsrl nem sok sz esik: egy ht kzben abbamaradt beszlgetst folytatok a felesgemmel. A fik tudjk, hogy a szombat a krdezõskds ideje, ht krdeznek. A Biblia, az enciklopdik, az atlaszok halomba gyûlnek az asztalon. A zsidsgrl beszlgetnk, a szoksos gyermeki kptelensgeket akarjk tudni Istenrõl. Felesgemmel egytt, ha nehezen is, lljuk a sarat. Olyan ez, mint a jtkony varzsital...
Nagyjbl ugyangy telik a szombat. A fik otthon vannak a zsinaggban: szvesen jrnak oda, annl is inkbb, mert a szleikkel lehetnek. Ht kzben az iskola, a hztarts, a munka - klnsen bemutat idejn - alig hagy idõt az egyttltre. De tudjk, hogy szombaton egytt vagyunk. Azt is tudjk, hogy nem dolgozom, az anyjuk is pihen: ez az õ napjuk.
s az enym is. Nem szl a telefon. Gondolkozhatom, olvashatok, tanulhatok, stlhatok vagy semmittevssel foglalkozhatom. A nyugalom ozisa ez. Este visszamegyek a csodlatos, õrjtõ Broadwayre. Gyakran ebben a pillanatban jut eszembe a ht tlete, amivel elõbbre vihetem a rettenetes irodalmi mûttet, hogy eljusson vgre a bemutatig. A producerem egyszer azt mondta: "A vallsodat nem irigylem, de a szombatodat igen..."
Azrt mondom el mindezt, mert azt hiszem, gy jobban elkpzelhetjk, mit jelenthetett õseinknek a szombat. A szerencss amerikai zsidsg szmra, amely jltben s bkben l, a htkznapokrl szombatra vltani mr nmileg mst jelent, mint a rgieknek, akik katartikus fordulattal lptek t a gysz, a bnat, a nincstelensg, a vlsg vilgbl a bks, fesztelen rmbe. Atyink a Teremtõ tiszteletre rendelt napra tettk flre az j ruht, a finomabb telt. Nem lehettek olyan szegnyek, hogy ne fussa borra, gyertyra, fonott cipra, egy kis hsra s halra. Akinek nem volt pnze, az a zsinaggtl kapta meg mindezt. A szombati korltozsok, melyek minduntalan beletkzni ltszanak az amerikai letbe, s apinknak msodik termszetv vltak, beolvadtak a mindennapi valsgba. A szmos tennivalbl, amit nem volt szabad elvgezni a hetedik napon, a mai polgr htkznap is alig vgez valamit. A szombat szablyai termszetesen nem trsadalmi konvencik voltak, hanem a valls trvnyei. De mg a tudatosan vgrehajtott feladatoknl is megszokottabbakk vltak: termszetesekk, mint a llegzs. Nem vlaszthattak, hogy elfogadjk vagy elutastjk õket, hiszen sajt magukat utastottk volna el.
Az a zsid, aki veszi a fradsgot, s hossz veken t megtartja a szombatot, vllalva az ezzel jr nehzsgeket, birtokba juthat annak, amit a szombat nyjthat. Tbbet kell fradnia ezrt, mint atyinak kellett, mert gyengbb erejû vallsi energiatltettel l. Nehz a helyzet. Szinte szksgszerûen a szombat az a pont, amelyen megszakad a hagyomny. Ugyanakkor sok zsid ezen a ponton tr vissza a zsidsghoz. Taln ez a termszetes s a lehetõ legjobb pont.
Elõszr is azrt, mert a szombat az egyetlen zsid jelkp, amely szerepel a Tzparancsolatban.
A negyedik parancsolat
A kt kõtbln ott llnak a civilizci alaptrvnyei. A ht nagy tilalom: a blvnyimds, a hamis esk, a gyilkossg, a hzassgtrs, a lops, a hamis tanzs s a kapzsisg tiltsa. A hrom pozitv felszlts: az Egyetlen Isten imdata, a szlõk tisztelete (hogy a hagyomny fennmaradjon) s a szombat megtartsa. Ez minden. Nha elcsodlkozom, hogy vannak zsidk, akik az Engesztels Napjt vagy az rmnnepeket, taln a Chnukt is komolyabban veszik, mint a szombatot, pedig ha belpnek egy zsinaggba vagy templomba, a frigyszekrny fltt a tblkon a szombat trvnye fogadja õket. Gyantom, azrt nem veszik szre, mert nagy zavarban lennnek, ha meg kellene ltniuk.
Mit keres ez a jelkp - egy a sok kzl, amely a judaizmus szerkezett alkotja - a trvnytblkon, drmai hangsllyal kiemelve a tbbi rtus s szertarts kzl? Ktfle megszvegezsben tallkozunk vele: az egyik Mzes msodik knyvben, a msik Mzes tdik knyvben szerepel. Ezen a kt alapzaton nyugszik a szombat, amely valjban a Tra sszes tbbi parancsolatnak alapja. A szombat ll a fõhelyen: azt gondolom, azrt, mert a legvilgosabban hordozza ezt a kt jelentstartalmat. Kicsiben benne van az egsz Tra.
me, Mzes msodik knyvben (20:8-11.) a szombat:
Emlkezzl meg a nyugalom napjrl, s szenteld meg azt! Hat napon t dolgozz, s vgezd mindenfle munkdat! De a hetedik nap a te Istenednek, az rkkvalnak nyugalomnapja. Semmifle munkt ne vgezz azon, se te, se fiad, se lenyod, se szolgd, se szolgld, se llatod, se a kapuidon bell tartzkod jvevny. Mert hat nap alatt alkotta meg az rkkval az eget, a fldet, a tengert s mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megpihent. Azrt megldotta s megszentelte az rkkval a nyugalom napjt.
s gy r Mzes tdik knyve (5:12-15.)
Tartsd meg a nyugalom napjt, s szenteld meg azt, ahogyan megparancsolta neked Istened, az rkkval! Hat napon t dolgozz, s vgezd mindenfle munkdat! De a hetedik nap a te Istenednek, az rkkvalnak a nyugalomnapja. Semmifle munkt ne vgezz azon, se te, se fiad, se lnyod, se szolgd, se szolgld, se krd, se szamarad, se semmifle llatod, se a kapuidon bell tartzkod jvevny. Hadd pihenjen szolgd s szolgld hozzd hasonlan! Emlkezzl arra, hogy szolga voltl Egyiptomban, de kihozott onnan Istened, az rkkval, erõs kzzel s kinyjtott karral. Ezrt megparancsolta neked Istened, az rkkval, hogy tartsd meg a nyugalom napjt.
A szombat teht mindenekelõtt a kzssg elsõ drmai cselekvse: a munka befejezst s megnneplst kifejezõ, õsrgi, kollektv gesztus. Minden nemzet munkasznettel s szertartsokkal nnepli meg ltrejttnek napjt. A zsidk, akik hiszik, hogy a vilgegyetemet Isten teremtette, hetente megnneplik ltrejttt, s hlt adnak Ksztõjnek. Az arny helyessgt taln az is igazolja, hogy az emberisg nagy rsze tvette ezt a szokst.
Msodszor: a szombathoz fûzõdik a zsid nemzet ltrejtte az egyiptomi fogsgbl val szabadulssal egytt. A zsidk nemcsak a teremts Istent imdjk, hanem azt is, aki gondot visel az emberi trtnelemre. Ezt jelenti szmunkra a goseni rabszolgatborokbl val szabaduls. A rabszolgk nem vlaszthatnak a munka s a pihens kztt: a gazda akaratnak alvetett, beszlõ szerszmok. Nem hozhatnak ltre alkotsokat. Nem rendelkeznek idejkkel. A szabadsg dm llapota: a vlasztsi lehetõsg, az idõ fltt val rendelkezs. A szombat klns nemzeti jelentst hordoz Izrael npe szmra, amely gy vlt nemzett, hogy a rabszolgasgbl kivonult a szabadsgba.
E kettõs jelents fonala vgighzdik a zsid valls jelkpein: a vilgegyetem Istennek hls imdata s az õ trtnelmi tanbizonysga, Izrael klnleges sorsrl val megemlkezs.
Mi a szombat eredmnye?
Most azonban nem egy kznsges munkaszneti nappal foglalkozunk. Mindez csak a kezdete a szombat megtartsnak. A lnyege a szertartsos tartzkods minden cselekedettõl - mg ha mindssze a legcseklyebb erõkifejtssel elvgezhetõ is -, amely tartalmazza az j dolog ltrehozsnak, az talaktsnak vagy a megmunklsnak az elemt.
A Tra tiltottknt emlti a tzelõgyûjtst s a tûzgyjtst, e kt knnyû munkt, amelyek, gondolhatnnk, annyira nem szmtanak munknak, hogy egy nyomork, egy tves gyerek vagy egy kilencvenves regasszony is el tudja vgezni õket. A Mzes idejbõl szrmaz hagyomny harminckilencfle tilalmas munkt sorol fl. Ezek nhny fogalom kr csoportosthatk, amelyek az emberi alaptevkenysgeket lelik fl: az lelem, a ruhzkods, a laks, a hs s bõr, az ipar s a kereskedelem. Ennek a harminckilenc tevkenysgnek a feltrsa sorn a Talmud a tilalmak hljval szvi be az sszes mindennapi produktv tevkenysget. A szoksos ellenvets, hogy ugyan mirt tilos meggyjtani egy gyuft - hiszen a pccints nem nehz munka -, teljessggel tves felfogson alapul. A nehz munkt brki, aki teheti, a ht brmelyik napjn szvesen elkerli. Az apr erõkifejtstõl val tartzkods mr maga a szertarts. Lehet, hogy vannak, akiknek a szombat megtartsa tl nehz feladat, vagy nem tudjk vllalni ideolgijt, de a sajt keretein bell drmai erõvel br szertarts thatja az egsz letet. Nem egyszerûen szabadnap. Ez az ignyes rtus minden htbõl huszonngy rt elvlasztott idõv vltoztat t, amelynek hangulata, szerkezete, tevkenysgei s esemnyei klnbznek a mindennapi lttõl.
A vallsi jelkp s szertarts clja, csakgy, mint a mûvszet, az igazsgra dbbents. Taln a cloknak errõl a hasonlsgrl mondta Santayana, hogy a valls nem ms, mint az eszttikai lelemny egyik vltozata, a legjobb az ember teremtõ lmai kzl - ami szerintem nem egszen gy van, hacsak nem helyezzk egyms mell Mzest s Dickenst. Az igaz, hogy a valls is s a mûvszet is, ms-ms formban, az ostobasg rozsdartegt prblja lehntani, amelyet a szoks rtegez a dolgok csodjra. Egy fa rendkvli csoda - m legtbbnknek Czanne vagy Corot segtsgre van szksgnk, hogy esznkbe jusson, milyen szpek is a fk. A szombat visszatrõ jel: a teremtsre s Izrael kezdetre emlkeztet. Mûkdõ jelkp.
Nem szabad tlbecslni a szombat hatst. Lehet, hogy voltak zsid gniuszok, akikkel szombat napjn szokott megtrtnni olyasmi, mint Mzes lzas ltomsa a teremtsrõl s Izrael sorsrl. De az egyszerû ember szmra a szombat arra val, hogy bren tartsa tudatban ezeknek a ltomsoknak a ltezst. A htnapos ciklus blyege nagyon mlyen belegett a zsid letbe. Minden terv a teremts idejvel fgg ssze: a munkval, az utazssal, a szabadidõs tevkenysggel, mg a lakhellyel kapcsolatos tervek is. A szombat oly nagy helyet foglal el az letben, oly gyakran kvetkezik be, hogy egy egsz let tartama alatt vsheti be jelentst a szellembe s az agyba. Akik megtartjk, azoknak elkerlhetetlenl tudatba vsõdik a teremts s a Teremtõ, a kivonuls s a zsid azonossgtudat eszmje.
Meg sem ksrlem, hogy akr utaljak is a zsid gondolkods s mûvszet blcseleti s brzol mûveire, amelyeket a szombat sugrzsa ragyog be. Irodalma felmrhetetlen, a misztikus brzolsok szma belthatatlan...
Szombat menyasszony eskvõjt alkonyatkor tartjk: a pntek esti szrkletben a lngol szerelmi kltemnyt, az nekek nekt olvassk a hvõ zsidk...
A szombat Isten s ember trsas viszonynak pecstje a teremts okiratn...
A szombattal kezdte az ember Isten kpt viselni...
A szombat napjaink messisi kora, zeltõ az ember s Isten kztt, ember s termszet kztt, ember s ember kztt elkvetkezõ bkbõl...
Ilyesmikkel foglalkoznak a szombatrl szl rsok, a szombati imarend s a szoksok. Az rdeklõdõ olvas ezeken a nyomokon indulhat el. A magam rszrõl, ha sikerlt megrtetnem hrom eszmnyt - hogy a zsid szombat a r vonatkoz kemny ktelmek fordtottja, az emelkedett rm napja; hogy nehz birtokba jutni, de minden erõfesztst megr; hogy vallsunkban ez a zrkõ a jelkpek kapujn, amelyen t elindulunk a nagy igazsg felkutatsra -, akkor megtettem, amit megtehettem. Mg kt megjegyzssel egsztem ki ennek a hatalmas tmnak szûk vzlatt, aztn mehetnk tovbb.
A szombat korltozsai szksghelyzetben rvnyket vesztik: betegsg, szerencstlensg, letveszly s hasonlk idejn. Ha hitnk alapzatnak elsõ rtege az Egyetlen Isten, akkor a msodik a jzan sz. A "szksghelyzet" meghatrozsa szigor, de realista. Ha az let vagy egy testrsz veszlybe kerl, akkor szksghelyzet van. Ha egy nagy pnzekkel kecsegtetõ megllapods kerl veszlybe, akkor nincs szksghelyzet. Tudom, hogy vannak, akik azon trik a fejket, milyen kibvkat lehetne tallni ebben a krdsben, de ez gy van lerva.
A szombat filozfija bajba kerlt a 19. szzadban, amikor a legjobb tudsok gy vltk, hogy a ltezõ valsg rk vilgegyetemet felttelez, amelynek nincs kezdete az idõben. A teremts zsid eszmje vezredek ta szemben llt a grgsg felfogsval a kezdet nlkli idõrõl, de tapasztalati tnyek hjn a vita a szavak tartomnyban rekedt. Ma a tjkozottabb tlõszk a msik irnyba hajlik. A felgylemlett bizonytkok, mint megtudhattuk, egyre inkbb a trben s idõben vges vilgegyetemre utalnak. Persze az olvas s n kvncsiak vagyunk: "De mi trtnt a teremts elõtt? Mi van a vilgegyetem hatrain tl?" A tuds blcs mosollyal tmt vlt: tisztra, mint annak idejn a nagyapm, amikor olyan krdssel zaklattam, amirõl tudta, hogy abszurdum, de aminek ppen az abszurditst nem tudta megmagyarzni nekem, s ez thidalhatatlan szakadkot tmasztott kztnk. Ha jl emlkszem, a fogas krds, amivel nyaggatni szoktam, ez volt:
- Ki csinlta Istent?
|