A zsinaggai naptrrl
A zsid naptr (a luh) nem csupn a napvhez, hanem a holdhoz is igazodik, hnapjai valdi holdhnapok: jholdtl jholdig tartanak. (A Julius Caesar ltal bevezetett s Gergely ppa ltal korriglt eurpai naptr ezzel szemben csupn mestersges hnapokkal szmol.) A zsid esztend teht valdi napv, hnapjai termszetes holdhnapok. (Ezt nevezik tudomnyos szval lunaszolris rendszernek.)
Amikor e sorokat kzreadjuk, a zsid naptr 5766-ik vben jrunk, m ez a szmts ppoly fiktv s utlagos, mint a keresztny idszmts: a bibliai trtnet visszaszmllsn alapul. A zsinaggai jv az els szi hnap elsejn kezddik, annak ellenre, hogy Mzes trvnye (II. knyv, 12. fejezet 1. vers) tavaszi vkezdst rja el: „Ez a hnap legyen szmotokra a hnapok elseje, els legyen az szmotokra az v hnapjai kztt”. Mzes gy rendelkezett, hogy az els tavaszi hnap els napja legyen az jesztend, mert ebben a hnapban szabadtotta meg Izrael npt az rkkval Egyiptom fogsgbl.
Ez a trvnyben elrt gyakorlat csak a bibliai kirlyok idejn volt ltalnos. A np ugyanis — gy tetszik — ragaszkodott a mr korbban is ltezett szi jvhez, gy — az izraeli kirlysg hivatalos idszmtst kivve — mindmig az els szi hnap els kt napjn tartjuk az jv nnept. S mivel a zsid jv kora sszel kezddik, az 5766. zsinaggai esztend a 2005/2006. polgri vnek felel meg. Mzes szavait mgis megszvleltk: a tavaszi lett „a hnapok elseje”: ha felsoroljuk ket vagy az nnepeket, mindig a tavasz kezdetvel indtjuk a sort…
A termszetes tizenkt holdhnap 10 nappal megrvidten az vet (gy szmllnak a mohamedn orszgokban), ezrt a zsidk, mr az kor vgtl, szkvenknt (19 venknt htszer) egy tizenharmadik hnapot is beiktatnak a naptrba. Eleinte, a bibliai korban ezt a szkhnapot akkor hirdettk ki, ha lttk, hogy a tavaszi rpa nem ntt mg elg magasra.
Hajdan akkor kezddtt a hnap, amikor Jeruzslem fltt meglttk az jholdat, s ezt kt hiteles tan jelentette a rabbinikus brsgon. Errl a tnyrl azonnal rtestettk a diaszprban (elssorban a Babilniban) l zsidsgot. (A hegyek tetejn rsg llomsozott, s jszaka tz-, nappal fstjelekkel adtk tovbb a hrt. gy a jeruzslemi jholdrl mg azon az jszakn rtesltek Babilniban.) Ksbb (a 4. szzadban) vglegestettk az idszmtst, s mindmig ez a gyakorlat: minden pratlan hnap 30 napos, mg a pros hnapok 29 napig tartanak.
Mivel bizonyos nnepek a ht bizonyos napjaira nem eshetnek, kt szi hnap (hesvn s kiszlv) 29, illetve 30 napos is lehet. Ha ezt a tnyt, valamint a szkhnapot is figyelembe vesszk, a zsid esztend 353, 354, 355, illetve 383, 384, vagy 385 napbl llhat. A hnapok els napjt, valamint a 30 napos hnapok utols napjt, jhold (hberl ros hdes) nvvel, kisebb nnepknt tartjk meg. Hajdan az jhold jelents nnep volt, de a nk ma sem vgeznek kln hzi munkt, s a templomban is tbb imdsgot mondanak.
A bibliai hberben kt szt ismernk a hnap meghatrozsra:
1. jerah — ez a sz a hold si hber szavbl (jarah) ered. (A hnap jelentse a magyarban is eredetileg hold-nap.)
2. hdes — jelentse: megjuls. Eredetileg az jhold nnepre vonatkozott, s a Bibliban, ha a sz nmagban ll, tbbnyire ezt is rtik alatta. ltalban akkor jelent hnapot, ha sorszmmal szerepel, vagy ha ott ll mellette a hnap neve.
A ma hasznlatos zsinaggai hnapneveket a zsidsg a babilniai fogsg idejn (az idszmtsunk eltti 6. szzadban) vette t, gy azok idegen eredetek. Ezek termszetesen a Szentrsnak csak ksei keletkezs knyveiben fordulnak el, pldul Eszter knyvben. A bibliai zsidsgnak — a fogsg eltt hasznlt — si hber hnapnevei viszont nem mind maradtak fenn, kzlk mindssze tt ismernk. Ezek a kvetkezk:
1. aviv (= hajts, tavasz) — az els tavaszi hnap, amelyben Izrael npe megszabadult Egyiptom jrmbl (Mzes II. knyve, 13. fejezet 4. vers, Mzes V. knyve, 16. fejezet 1. vers). Mai neve niszn.
2. ziv (= ragyogs) — a msodik, hnap, a kiteljesedett tavasz s az arats ideje Izraelben. Ebben a hnapban, „Salamon uralkodsnak negyedik vben plt fel a Szently” (Kirlyok I. knyve, 6. fejezet 1. vers). Mai neve ijr.
3. ch (= fnyl)— a legmelegebb s legfnyesebb nyri hnap, a hnapok sorban a negyedik. Neve csak az aradi leletekben (az idszmtsunk eltti 8. szzad elejrl) szerepel, de ennek segtsgvel rthetjk meg Jesja prfta egyik hasonlatt: „Mint a ch-havi forrsg a fvn” (18. fejezet 4. vers). Mai neve tamuz.
4. tanim (= b terms) — a hetedik hnap, amelyben hajdan, szukot nnepre, „egybegylt egsz Izrael Salamon kirlyhoz” a Szently felavatsra (Kirlyok I. knyve, 8. fejezet 2. vers). Mai neve tisri.
5. bul (= eszs) — a nyolcadik hnap bibliai neve, amikor az ess idszak elkezddik. Egyetlen egyszer fordul el a Szentrsban (Kirlyok I. knyve, 6. fejezet 38. vers). Mai neve hesvn.
A mai zsinaggai esztend hnapjai (az els tavaszi hnaptl szmtva) a kvetkezk:
1. niszn (kb. mrcius-prilis) — 15–22. napjig tart a peszah nnepe, amelynek els kt s utols kt napja fnnep, a tbbi flnnep, amikor dolgozni lehet. (Az egyes nnepekrl honlapunk „valls” rovatban rszletesen olvashatnak.) Jelkpe a kos (hberl ).
2. ijr (kb. prilis-mjus) — 5-n van az izraeli fggetlensgi nap, 18-n kisebb rmnnep (lg bamer). Jelkpe a bika (hberl sor).
3. szivn (kb. mjus-jnius) — 6–7-n nneplik a pnksdnek megfelel zarndoknnepet, savuotot. Jelkpe az ikrek (hberl teomim).
4. tamuz (kb. jnius-jlius) — Izraelben a legmelegebb hnap. 17-n kisebb bjt van. Ekkor kezddik a hrom gyszht. llatzvi jegye a rk (hberl ).
5. v (kb. jlius-augusztus) — els napjai az gynevezett „tejes ht”. 9-n a legnagyobb gysznap, Jeruzslem s a Szently pusztulsnak emlkre teljes bjt s gysznap. Utna vigasztal hetek kvetkeznek. Jelkpe az oroszln (hberl arj).
6. elul (kb. augusztus-szeptember) — az szi nagynnepekre val felkszls jegyben telik, minden reggeln (szombat kivtelvel) a zsinaggban felhangzik a sfr krt. llatvi jegye: szz (hberl btul).
7. tisri (kb. szeptember-oktber) — 1–2-n ros hasana (jv), 10-n jom kipur (az engesztels napja), kzte a „megtrs napjai”, 15–21. szukot (a strak nnepe), els kt napja fnnep, a hetedik hosana raba, amikor az nnepi csokorral htszer jrjk krbe a zsinaggt. 22-n smini aceret (zrnnep), 23-n szimhat Tra (a Tra rmnnepe), mindkett fnnep. Jelkpe a mrleg (hberl moznjim).
8. hesvn (kb. oktber-november), Jelkpe a skorpi (hberl ).
9. kiszlv (kb. november-december) — 25-n kezddik a nyolcnapos hanuka, amely ezrt a kvetkez hnapra is tnylik. A munkavgzsi tilalom csak addig tart, ameddig estnknt a gyertyk gnek. Jelkpe az j (hberl hc), amelyet nyilasnak is mondanak.
10. tvt (kb. december-janur) — 10-n kisebb bjt van. Jelkpe a bak (hberl ).
11. svt (kb. janur-februr) — 15-re esik a „fk jve” (hberl tu bisvt), amikor 15-fle fn term gymlcst fogyasztunk. Izraelben ilyenkor ltetik a fkat, ekkor kezddik a tavasz. llatvi jegye a vdr (hberl dl), amelyet vzntnek is mondanak.
12. dr (kb. februr-mrcius) — 7-n tartjuk Mzes szletsnek s hallnak vforduljt (hberl zjin dr). 13-n Eszter bjtje, 14-n purim, a legnagyobb zsid rmnnep, 15-n susn purim. Jelkpe a halak (hberl dagim).
13. dr sni (csak szkvenknt!) — Ha beiktatjk a naptrba, az dr hnapjra es sszes nnepet s vfordult ebben a hnapban tartjk.
Mg egy fontos rgszeti leletrl kell szlnunk, az gynevezett „gezeri naptrrl”. 1908-ban angol rgszek (Stewart Macalister s munkatrsai) satsokat folytattak Gezerben, a vlgy kijratnl (Dlnyugat-Izraelben), ahol az idszmtsunk eltti 9. szzad kzeprl egy hber rsos cserptblt (tudomnyos szval osztrakont) talltak. Ezen a tbln nyolc, addig ismeretlen hber hnapnv szerepelt. A Bibliban el sem fordul hnapnevek mind a mezgazdasgi munkkkal kapcsolatosak:
A begyjts hnapja,
A korai vets hnapja,
A ksei vets hnapja,
A lenarats hnapja,
Az rpaarats hnapja,
Minden ms aratsnak hnapja,
A szlmetszs hnapja,
A gymlcsszret hnapja.
Itt, mint ltjuk, mindssze nyolc hnapbl ll az esztend, ezrt egyesek gy vltk, hogy a „gezeri naptr” voltakppen tredk, mivel az als rsze valban hinyzik, de olyan kptelen vlemny is elhangzott, hogy msfl hnapos ciklusokat hasznltak abban az idben. Csakhogy 1970-ben izraeli tudsok — Jigl Jadin vezetsvel — jra felstk a terepet, s egy csom, hasonl cserptblra bukkantak. Egyiken-msikon csupn nhny sz, egy-egy hber nv szerepelt. St, olyan is akadt, amelyiken egyszer betk sorjztak egyms utn, elszr gyengbb kivitelben, majd egyre szebben, egyre pontosabban…
Mindebbl sejthetjk: Gezerben parasztiskola mkdtt az idszmtsunk eltti 9. szzadban! A tbln azrt szerepel csupn nyolc hnap, mert tlen a mezgazdasgi munka sznetel. Valjban teht ezek nem is igazi hnapnevek, hanem a fldmvesek hnapokra bontott feladatai, az szi jvtl (a ngy tli hnap kihagysval) a kvetkez jesztendig. A parasztgyerekek ezeket gyakoroltk az iskolban, akrcsak — mintegy szz esztendvel ezeltt — a magyar parasztfiatalok a npi rigmusokat.
Raj Tams
Forrs:www.zsido.hu
|