judaisztika
judaisztika
Menü
 
Hírek

Jiddis nyelvtanfolyam

Jiddis nyelvtanfolyam az EMIH-ben
heti egy alkalommal kedden 18 órától 90 percben az alapokról.
Az őszi szemeszter október elején indul. Héber nyelvtudás nem szükséges.
Érdeklődni: 268-0183
A tanfolyam költésge 10.000 Ft plusz a nyelvkönyv ára

...............................................

Ingyen on-line héber, hanganyaggal, angol segítséggel. A Raj Tamás: Héber nyelv kezdőknek c. könyv a segítségedre lehet a tanulásban!

 
Hirdetések

Kóser

 

minősítésű Aloe Vera növényből készült termékek kaphatóak!

Rendeljen, és kúrálja magát kóser Aloeverával!

Bővebb tájékoztatás a főoldalon olvasható!

Magyarország:aloeverateam@freemail.hu

Szlovákia:aloevera@inmail.sk

Tel:00-421-917-596-090

 

 
zsidó hírek

 

 

 

 
Könyvajánló

Raj Tamás: 100+1 szó jiddisül

Megrendelhető:

http://www.zsido.hu/makkabi/Makkabi-konyvek.htm

 

 
Minden hétre egyvicc

Kohn jelenti a rabbinak, hogy szeretné eltemettetni a rottweilerét.

A rabbi felháborodik: - Mit képzelsz, gójokat sem temetünk, nemhogy kutyát!!! Menj a katolikus paphoz!
Kohn az ajtóból visszafordulva odaszól a rabbinak: - Azt hittem, jól jönne az a kétszázezer temetési adomány...
Mire a rabbi: - Állj meg, fiam! Hogy is hívják a megboldogultat? Róth Weiler?!

 

 

 
ünnepeink időpontjai

 

A zsidó naptár ünnepei
 
Ünnep neve
Zsinagógai naptár
2010
Polgári naptár
Svat 15.
január 31.
Adar 14.
február 28.
Erev Peszah
Niszán 14.
március 29.
Niszán 15-21.
március 30.-április 5.
Yom HaShoah (Holokauszt Emléknap)*
Niszán 27. (1943-ban ezen a napon lázadt fel a varsói gettó)
április 11.
Yom Hazikaron
Ijjár 4.
április 19.
Izrael Állam alapítása
Ijjár 5.
április 20.
Ijár 18.
május 3.
Tammuz 10.
május 13.
Tammuz 17.
május 20.
Áv 9.
július 20.
Tisri 1.
szeptember 9.
Tisri 10.
szeptember 18.
Sukkot Hoshana Raba
Tisri 15.
szeptember 23.
Tisri 23.
szeptember 30.
Kiszlév 25 - Tébét 2.
december 2-9.
 
Polgári naptár
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hatikva
 
Shalom!
Indulás: 2005-05-31
 
Üzenőfal
Vélemények, kisebb üzenetek a honlapról és a véleményedről (ez utóbbi Téged minősít...)
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Ünnepek
Ünnepek : HERMAN WOUK: A SZOMBAT

HERMAN WOUK: A SZOMBAT

BMT  2005.11.24. 11:18

A Talmud egyik legnagyobb traktátusa, a Sábát, "Szombat" címû, a szombat törvényeit tárgyalja. Szavak millióit írták le errõl a témakörrõl a héber irodalomban. Bizonyára az olvasó is ismeri azt a néhány szót, amelybõl az összes többi kiindult: Mózes elsõ könyvének, a Teremtésnek elsõ fejezetét és a negyedik parancsolatot.

A Teremtés kezdõoldalai szolgáltattak okot a 19. században a vallástudósok és a természettudósok között kitört háborúra. Mára elhallgattak a fegyverek, szerteszét heverõ rozsdás csövüket benõtte a fû. A halottak a föld alatt nyugszanak. Régen eloszlott a harcok füstje. Csendes, zöld mezõ tárul elénk: mintha megújult volna a föld a döntõ csata után. Gyõztek a tudomány emberei. A teológusok visszavonultak, azon jajveszékelve, hogy a másik fél gyalázatos gyõzelme nyomán megsemmisül a Biblia. Erre nem került sor, és szemmel láthatóan nem is fog egy ideig. Ám kétségtelen, hogy a világ azóta másként értelmezi a Teremtés könyvét.

A Teremtés könyvének igazi mondanivalója

A Teremtés könyvének elsõ fejezete fénysugárként hatolt át az õsi regevilág ködén. Ez a fény azóta szétáradt a világon, így ma már nemigen tudjuk elképzelni, hogy elsõ felvillanása milyen hatást kelthetett. Kijelentette, hogy a természet rendje szerint mûködõ világegyetemet egyetlen Erõ teremtette, rendezte el és indította be mint az uralma alá tartozó hatalmas gépezetet. Nincsenek ember formájú istenek. Nincsenek állat formájú istenek, sem isten formájú állatok. Nincs napisten, holdisten, szerelemisten, tengeristen, háborúisten. A világ és az emberiség nem égi szörnyetegek titáni vérfertõzésének és fajtalankodásának gyümölcse. A nap, a hold, a szél, a tenger, a hegyek, a csillagok, a kövek, a fák, a növények, az állatok: mindez a természethez tartozik, egyik sem bír varázserõvel. Mumbó-jumbó nem létezik. Az istenek és papságuk, akik sült gyerekeket, kitépett emberszíveket, hátborzongató ocsmányságokat vagy teljes önkivetkezést követeltek, haszontalan és ostoba krakélerek. Az emberiség gyermeki rémálmainak vége. És lett világosság...

A Teremtés könyvének beszámolója kivágta az emberi szókincsbõl a bálványimádás rákos daganatát. Nem ment túl gyorsan a dolog, de végül a bájos görög és római isteneket is szétroncsolta a sokkterápia. A Teremtés könyve húzta meg a határvonalat a kortárs értelem és a primitív kuszaság között minden dolgok birodalmában. Nem hinném, hogy ebben bármi is vetekedhetne vele valaha.

A fundamentalista teológusok azt gondolták, hogy Mózes vagy a szó szoros értelmében vett matematikai számításokat használt a látvány feltárásához, vagy minden szavát a kõbaltás õsember hablatyolásaként szemétre kell vetni. A természettudósok örömmel elfogadták ezt a kibúvót. Õk gyõztek, ám a szörnyû következmények elmaradtak, hiszen a teológusok hibás álláspontból indultak ki. Az emberek számára a Teremtés megmaradt értéknek. A mai gondolkozók számára egyértelmû, amit a rabbik már régóta tudnak, hogy a Teremtés könyve a dolgok kezdetérõl szóló, misztikus látomás, amely a legigazabb és legtisztább szavakkal szól a gyermeki értelemhez, termékenyítõen hat a felnõtt szellemére, világossága átsegít a primitív korokon, s a fölényes tudású kultúrák is elegendõ mélységet találhatnak benne.

A szombat a Teremtésben

De mindez csak kitérõ. Nem lehet a Teremtésrõl szólva egyszerûen elmenni a háborús emlékek mellett. Fõ célunk azonban az, hogy a szombat nyomait kutatva eljussunk forrásáig, a teremtésrõl szóló zsidó beszámolóig.

Mindenki tudja, mi az a szombat. Minden hetedik napon leáll a munka az Örökkévaló tiszteletére. Ez a zsidó szabály elterjedt az egész civilizált világban. Majdnem minden országban ez a törvény. Az Egyesült Államokban a munkahét pontosan erre épül. Jóformán még a háborús idõkre is kiterjed. Könnyû hozzászokni, talán azért, mert úgy látszik, a hatnapi munka és egynapi pihenés aránya pontosan megfelel az emberi életritmusnak. Noha túltermelési válsággal küszködõ világunkban általánosan elterjedt az ötnapos munkahét, pontosan tudjuk, hogy az extra pihenõnap luxus, a vállalkozó szellem, az energia és a tudomány hozadéka: nem tartozik eredendõen a dolgok természetéhez.

Mondhatnánk, hogy a pihenés csak az egyik fele, tiltó rendelkezése a szabálynak. A hetedik nap szent: el kell különíteni az öltözék, a szokások, az étkezés, az elfoglaltság megváltoztatásával és a Teremtõhöz való viszony másfajta kifejezése által. Ennek a zsidó szokásnak szintén megvan a megfelelõje a többi kultúrában. Mindenki tudja, mi az a vasárnapi ruha, vasárnapi viselkedés, vasárnapi asztal, vasárnapi nyugalom, vasárnapi mise. Aki nem keresztény országban él, az is ismerheti mindezt az irodalmi alkotásokból, amelyek pontosan ábrázolják a "keresztény szombatot".

Nem olyan idillikus ám ez! Délen vagy Bostonban például aki vasárnap nem kaphat be egy pofa whiskeyt, az - a tudomány mai állása szerint - nem hajlandó dicsérni az Urat.* A londoniak már több nemzedékkel ezelõtt is tiltakoztak a színházak vasárnapi szünnapja ellen. A valamikori puritanizmus által sugalmazott, kicsinyesen szigorú törvények kódexe, a blue laws - amely egyéb kellemetlen korlátozások között a vasárnapi szórakozást is tiltotta - hatályban maradt az anglikán amerikai társadalomban is. Ám a szombat eszméje oly erõs hatást gyakorolt a keresztény lélekre, hogy ezek a törvények keveset változtak, sõt néhol ma is fennállnak: újabb változásokra sem kilátás, sem társadalmi igény nincs.

Persze a zsidó szombathoz képest a legszigorúbb vasárnapi törvények is enyhék. A szombatellenes keresztények mindig arra hivatkoztak, hogy a korlátozó törvény a judaizáció egyik formája, és semmi értelme elfogadni ezt az ószövetségi fegyelmi szabályzatot. Szerintük a puritanizmus a kelleténél komolyabban veszi az Ószövetséget.

A vallásos zsidó szombaton nem utazik, nem fõz, nem használ sem mechanikus, sem elektromos meghajtást, nem nyúl pénzhez, nem dohányzik, nem ír. Az ipari világ megszûnik létezni számára. A civilizációnak majdnem minden áldásától elfordul. A rádió elnémul, a tévé nem világít. Szinte az összes kellemes konvencionális idõtöltés - a mozi, a foci, a baseball, a golf, a színház, a szórakozóhely, az autózás, a kártya, a rostélyparti - nemlétezõvé válik. A zsidó szombat szertartása csak úgy érheti el célját, ha szinte teljesíthetetlen követelményeket állít föl. Ne kerteljünk: az a zsidó, aki betartására vállalkozik, a pénteki naplementétõl a szombati alkonyat végéig el van vágva a világtól.

Ám az a másik világ is nagyon kellemes. Miután, szándékom szerint, eléggé ráijesztettem az olvasóra a szombat fekete oldalának lefestésével, fel kell világosítanom, hogy a szombattartó zsidó számára ez a nap az élet sarkpontja és az öröm, a felfrissülés, a vidámság forrása. Ezt könnyû kijelenteni, de így persze nem sokat mond. Mindjárt megmagyarázom.

A puritanizmus "szombatja" és a még annál is korlátozóbb sábbát közötti nagy különbség a kettõ szellemének szinte érzékelhetetlen, mégis hatalmas eltérésében rejlik. A mi szombatunk azzal kezdõdik, hogy áldást mondunk a fényre és a borra. Fénnyel és borral nyitjuk a napot. Az elõírások ünnepélyesek, hatásuk azonban nyugalom, béke, derû és a lélek emelkedettsége.

Személyes kitérõ

A szombat akkor szokott a leginkább beleszólni az életembe, amikor egy-egy darabom bemutatójára készülök. A Broadwayn amúgy is legendásan feszült a próbák légköre: ehhez hasonló feszültséget még a háború alatt, a tengeri csaták idején sem tapasztaltam. A nyomás péntek délutánonként tetõzik: elkerülhetetlenül ilyenkor érezni úgy, hogy az egész produkció a bukás szélén táncol. Idõnként már-már árulónak éreztem magam, hogy ebben a helyzetben szombatot tartok. De a tapasztalat megtanított, hogy a színházi produkcióknak többnyire ez a természetük. Néha a bukás szélén tántorognak, néha a siker szélén, de a tántorgás a természetes testhelyzetük, a jajkiáltás a természetes hanghordozásuk. Úgyhogy péntek délutánonként nagy nehezen elbúcsúztam munkatársaimtól, és szombat esténként tértem vissza. A darab még sohasem ment tönkre emiatt. Szombat este a szokásos kétségbeesett tántorgás és jajongás szokott fogadni. Voltak sikereim is, bukásaim is, de egyik fajta fogadtatásról sem írhatnám le jó szívvel, hogy a szombatnak köszönhetem.

Otthagyván a ragacsos kávéscsészéket, a szamárfüles szövegkönyvet, az elkínzott színészeket, az üvöltõ ügyelõt, a megszállott rendezõt, a körmét rágó producert, a csattogó írógépet és a tömör dohányfüstöt, hazaérek. Olyan érzés fog el, mintha a háborúban eltávozást kaptam volna. Feleségem és fiaim, akiknek a létezésérõl már majdnem megfeledkeztem a nagy tántorgásban, jókedvûen, ünneplõbe öltözve fogadnak. Csodálatos vacsorához ülünk. A virágdíszes asztalon a régi szombati jelképek: az égõ gyertyák, a fonott cipók, a töltött hal és nagyapám ezüst borospohara, színültig töltve. Megáldom fiaimat az õsi áldással, együtt énekeljük a kedves szombati dalokat. A tántorgásról nem sok szó esik: egy hét közben abbamaradt beszélgetést folytatok a feleségemmel. A fiúk tudják, hogy a szombat a kérdezõsködés ideje, hát kérdeznek. A Biblia, az enciklopédiák, az atlaszok halomba gyûlnek az asztalon. A zsidóságról beszélgetünk, a szokásos gyermeki képtelenségeket akarják tudni Istenrõl. Feleségemmel együtt, ha nehezen is, álljuk a sarat. Olyan ez, mint a jótékony varázsital...

Nagyjából ugyanígy telik a szombat. A fiúk otthon vannak a zsinagógában: szívesen járnak oda, annál is inkább, mert a szüleikkel lehetnek. Hét közben az iskola, a háztartás, a munka - különösen bemutató idején - alig hagy idõt az együttlétre. De tudják, hogy szombaton együtt vagyunk. Azt is tudják, hogy nem dolgozom, az anyjuk is pihen: ez az õ napjuk.

És az enyém is. Nem szól a telefon. Gondolkozhatom, olvashatok, tanulhatok, sétálhatok vagy semmittevéssel foglalkozhatom. A nyugalom oázisa ez. Este visszamegyek a csodálatos, õrjítõ Broadwayre. Gyakran ebben a pillanatban jut eszembe a hét ötlete, amivel elõbbre vihetem a rettenetes irodalmi mûtétet, hogy eljusson végre a bemutatóig. A producerem egyszer azt mondta: "A vallásodat nem irigylem, de a szombatodat igen..."

Azért mondom el mindezt, mert azt hiszem, így jobban elképzelhetjük, mit jelenthetett õseinknek a szombat. A szerencsés amerikai zsidóság számára, amely jólétben és békében él, a hétköznapokról szombatra váltani már némileg mást jelent, mint a régieknek, akik katartikus fordulattal léptek át a gyász, a bánat, a nincstelenség, a válság világából a békés, fesztelen örömbe. Atyáink a Teremtõ tiszteletére rendelt napra tették félre az új ruhát, a finomabb ételt. Nem lehettek olyan szegények, hogy ne fussa borra, gyertyára, fonott cipóra, egy kis húsra és halra. Akinek nem volt pénze, az a zsinagógától kapta meg mindezt. A szombati korlátozások, melyek minduntalan beleütközni látszanak az amerikai életbe, és apáinknak második természetévé váltak, beolvadtak a mindennapi valóságba. A számos tennivalóból, amit nem volt szabad elvégezni a hetedik napon, a mai polgár hétköznap is alig végez valamit. A szombat szabályai természetesen nem társadalmi konvenciók voltak, hanem a vallás törvényei. De még a tudatosan végrehajtott feladatoknál is megszokottabbakká váltak: természetesekké, mint a lélegzés. Nem választhattak, hogy elfogadják vagy elutasítják õket, hiszen saját magukat utasították volna el.

Az a zsidó, aki veszi a fáradságot, és hosszú éveken át megtartja a szombatot, vállalva az ezzel járó nehézségeket, birtokába juthat annak, amit a szombat nyújthat. Többet kell fáradnia ezért, mint atyáinak kellett, mert gyengébb erejû vallási energiatöltettel él. Nehéz a helyzet. Szinte szükségszerûen a szombat az a pont, amelyen megszakad a hagyomány. Ugyanakkor sok zsidó ezen a ponton tér vissza a zsidósághoz. Talán ez a természetes és a lehetõ legjobb pont.

Elõször is azért, mert a szombat az egyetlen zsidó jelkép, amely szerepel a Tízparancsolatban.

A negyedik parancsolat

A két kõtáblán ott állnak a civilizáció alaptörvényei. A hét nagy tilalom: a bálványimádás, a hamis eskü, a gyilkosság, a házasságtörés, a lopás, a hamis tanúzás és a kapzsiság tiltása. A három pozitív felszólítás: az Egyetlen Isten imádata, a szülõk tisztelete (hogy a hagyomány fennmaradjon) és a szombat megtartása. Ez minden. Néha elcsodálkozom, hogy vannak zsidók, akik az Engesztelés Napját vagy az örömünnepeket, talán a Chánukát is komolyabban veszik, mint a szombatot, pedig ha belépnek egy zsinagógába vagy templomba, a frigyszekrény fölött a táblákon a szombat törvénye fogadja õket. Gyanítom, azért nem veszik észre, mert nagy zavarban lennének, ha meg kellene látniuk.

Mit keres ez a jelkép - egy a sok közül, amely a judaizmus szerkezetét alkotja - a törvénytáblákon, drámai hangsúllyal kiemelve a többi rítus és szertartás közül? Kétféle megszövegezésben találkozunk vele: az egyik Mózes második könyvében, a másik Mózes ötödik könyvében szerepel. Ezen a két alapzaton nyugszik a szombat, amely valójában a Tóra összes többi parancsolatának alapja. A szombat áll a fõhelyen: azt gondolom, azért, mert a legvilágosabban hordozza ezt a két jelentéstartalmat. Kicsiben benne van az egész Tóra.

Íme, Mózes második könyvében (20:8-11.) a szombat:

Emlékezzél meg a nyugalom napjáról, és szenteld meg azt! Hat napon át dolgozz, és végezd mindenféle munkádat! De a hetedik nap a te Istenednek, az Örökkévalónak nyugalomnapja. Semmiféle munkát ne végezz azon, se te, se fiad, se leányod, se szolgád, se szolgálód, se állatod, se a kapuidon belül tartózkodó jövevény. Mert hat nap alatt alkotta meg az Örökkévaló az eget, a földet, a tengert és mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megpihent. Azért megáldotta és megszentelte az Örökkévaló a nyugalom napját.

És így ír Mózes ötödik könyve (5:12-15.)

Tartsd meg a nyugalom napját, és szenteld meg azt, ahogyan megparancsolta neked Istened, az Örökkévaló! Hat napon át dolgozz, és végezd mindenféle munkádat! De a hetedik nap a te Istenednek, az Örökkévalónak a nyugalomnapja. Semmiféle munkát ne végezz azon, se te, se fiad, se lányod, se szolgád, se szolgálód, se ökröd, se szamarad, se semmiféle állatod, se a kapuidon belül tartózkodó jövevény. Hadd pihenjen szolgád és szolgálód hozzád hasonlóan! Emlékezzél arra, hogy szolga voltál Egyiptomban, de kihozott onnan Istened, az Örökkévaló, erõs kézzel és kinyújtott karral. Ezért megparancsolta neked Istened, az Örökkévaló, hogy tartsd meg a nyugalom napját.

A szombat tehát mindenekelõtt a közösség elsõ drámai cselekvése: a munka befejezését és megünneplését kifejezõ, õsrégi, kollektív gesztus. Minden nemzet munkaszünettel és szertartásokkal ünnepli meg létrejöttének napját. A zsidók, akik hiszik, hogy a világegyetemet Isten teremtette, hetente megünneplik létrejöttét, és hálát adnak Készítõjének. Az arány helyességét talán az is igazolja, hogy az emberiség nagy része átvette ezt a szokást.

Másodszor: a szombathoz fûzõdik a zsidó nemzet létrejötte az egyiptomi fogságból való szabadulással együtt. A zsidók nemcsak a teremtés Istenét imádják, hanem azt is, aki gondot visel az emberi történelemre. Ezt jelenti számunkra a goseni rabszolgatáborokból való szabadulás. A rabszolgák nem választhatnak a munka és a pihenés között: a gazda akaratának alávetett, beszélõ szerszámok. Nem hozhatnak létre alkotásokat. Nem rendelkeznek idejükkel. A szabadság Ádám állapota: a választási lehetõség, az idõ fölött való rendelkezés. A szombat különös nemzeti jelentést hordoz Izrael népe számára, amely úgy vált nemzetté, hogy a rabszolgaságból kivonult a szabadságba.

E kettõs jelentés fonala végighúzódik a zsidó vallás jelképein: a világegyetem Istenének hálás imádata és az õ történelmi tanúbizonysága, Izrael különleges sorsáról való megemlékezés.

Mi a szombat eredménye?

Most azonban nem egy közönséges munkaszüneti nappal foglalkozunk. Mindez csak a kezdete a szombat megtartásának. A lényege a szertartásos tartózkodás minden cselekedettõl - még ha mindössze a legcsekélyebb erõkifejtéssel elvégezhetõ is -, amely tartalmazza az új dolog létrehozásának, az átalakításnak vagy a megmunkálásnak az elemét.

A Tóra tiltottként említi a tüzelõgyûjtést és a tûzgyújtást, e két könnyû munkát, amelyek, gondolhatnánk, annyira nem számítanak munkának, hogy egy nyomorék, egy ötéves gyerek vagy egy kilencvenéves öregasszony is el tudja végezni õket. A Mózes idejébõl származó hagyomány harminckilencféle tilalmas munkát sorol föl. Ezek néhány fogalom köré csoportosíthatók, amelyek az emberi alaptevékenységeket ölelik föl: az élelem, a ruházkodás, a lakás, a hús és bõr, az ipar és a kereskedelem. Ennek a harminckilenc tevékenységnek a feltárása során a Talmud a tilalmak hálójával szövi be az összes mindennapi produktív tevékenységet. A szokásos ellenvetés, hogy ugyan miért tilos meggyújtani egy gyufát - hiszen a pöccintés nem nehéz munka -, teljességgel téves felfogáson alapul. A nehéz munkát bárki, aki teheti, a hét bármelyik napján szívesen elkerüli. Az apró erõkifejtéstõl való tartózkodás már maga a szertartás. Lehet, hogy vannak, akiknek a szombat megtartása túl nehéz feladat, vagy nem tudják vállalni ideológiáját, de a saját keretein belül drámai erõvel bíró szertartás áthatja az egész életet. Nem egyszerûen szabadnap. Ez az igényes rítus minden hétbõl huszonnégy órát elválasztott idõvé változtat át, amelynek hangulata, szerkezete, tevékenységei és eseményei különböznek a mindennapi léttõl.

A vallási jelkép és szertartás célja, csakúgy, mint a mûvészeté, az igazságra döbbentés. Talán a céloknak errõl a hasonlóságáról mondta Santayana, hogy a vallás nem más, mint az esztétikai lelemény egyik változata, a legjobb az ember teremtõ álmai közül - ami szerintem nem egészen így van, hacsak nem helyezzük egymás mellé Mózest és Dickenst. Az igaz, hogy a vallás is és a mûvészet is, más-más formában, az ostobaság rozsdarétegét próbálja lehántani, amelyet a szokás rétegez a dolgok csodájára. Egy fa rendkívüli csoda - ám legtöbbünknek Cézanne vagy Corot segítségére van szükségünk, hogy eszünkbe jusson, milyen szépek is a fák. A szombat visszatérõ jel: a teremtésre és Izrael kezdetére emlékeztet. Mûködõ jelkép.

Nem szabad túlbecsülni a szombat hatását. Lehet, hogy voltak zsidó géniuszok, akikkel szombat napján szokott megtörténni olyasmi, mint Mózes lázas látomása a teremtésrõl és Izrael sorsáról. De az egyszerû ember számára a szombat arra való, hogy ébren tartsa tudatában ezeknek a látomásoknak a létezését. A hétnapos ciklus bélyege nagyon mélyen beleégett a zsidó életbe. Minden terv a teremtés idejével függ össze: a munkával, az utazással, a szabadidõs tevékenységgel, még a lakóhellyel kapcsolatos tervek is. A szombat oly nagy helyet foglal el az életben, oly gyakran következik be, hogy egy egész élet tartama alatt vésheti be jelentését a szellembe és az agyba. Akik megtartják, azoknak elkerülhetetlenül tudatába vésõdik a teremtés és a Teremtõ, a kivonulás és a zsidó azonosságtudat eszméje.

Meg sem kísérlem, hogy akár utaljak is a zsidó gondolkodás és mûvészet bölcseleti és ábrázoló mûveire, amelyeket a szombat sugárzása ragyog be. Irodalma felmérhetetlen, a misztikus ábrázolások száma beláthatatlan...

Szombat menyasszony esküvõjét alkonyatkor tartják: a péntek esti szürkületben a lángoló szerelmi költeményt, az Énekek énekét olvassák a hívõ zsidók...

A szombat Isten és ember társas viszonyának pecsétje a teremtés okiratán...

A szombattal kezdte az ember Isten képét viselni...

A szombat napjaink messiási kora, ízelítõ az ember és Isten között, ember és természet között, ember és ember között elkövetkezõ békébõl...

Ilyesmikkel foglalkoznak a szombatról szóló írások, a szombati imarend és a szokások. Az érdeklõdõ olvasó ezeken a nyomokon indulhat el. A magam részérõl, ha sikerült megértetnem három eszményt - hogy a zsidó szombat a rá vonatkozó kemény kötelmek fordítottja, az emelkedett öröm napja; hogy nehéz birtokába jutni, de minden erõfeszítést megér; hogy vallásunkban ez a zárókõ a jelképek kapuján, amelyen át elindulunk a nagy igazság felkutatására -, akkor megtettem, amit megtehettem. Még két megjegyzéssel egészítem ki ennek a hatalmas témának szûk vázlatát, aztán mehetünk tovább.

A szombat korlátozásai szükséghelyzetben érvényüket veszítik: betegség, szerencsétlenség, életveszély és hasonlók idején. Ha hitünk alapzatának elsõ rétege az Egyetlen Isten, akkor a második a józan ész. A "szükséghelyzet" meghatározása szigorú, de realista. Ha az élet vagy egy testrész veszélybe kerül, akkor szükséghelyzet van. Ha egy nagy pénzekkel kecsegtetõ megállapodás kerül veszélybe, akkor nincs szükséghelyzet. Tudom, hogy vannak, akik azon törik a fejüket, milyen kibúvókat lehetne találni ebben a kérdésben, de ez így van leírva.

A szombat filozófiája bajba került a 19. században, amikor a legjobb tudósok úgy vélték, hogy a létezõ valóság örök világegyetemet feltételez, amelynek nincs kezdete az idõben. A teremtés zsidó eszméje évezredek óta szemben állt a görögség felfogásával a kezdet nélküli idõrõl, de tapasztalati tények híján a vita a szavak tartományában rekedt. Ma a tájékozottabb ítélõszék a másik irányba hajlik. A felgyülemlett bizonyítékok, mint megtudhattuk, egyre inkább a térben és idõben véges világegyetemre utalnak. Persze az olvasó és én kíváncsiak vagyunk: "De mi történt a teremtés elõtt? Mi van a világegyetem határain túl?" A tudós bölcs mosollyal témát vált: tisztára, mint annak idején a nagyapám, amikor olyan kérdéssel zaklattam, amirõl tudta, hogy abszurdum, de aminek éppen az abszurditását nem tudta megmagyarázni nekem, s ez áthidalhatatlan szakadékot támasztott köztünk. Ha jól emlékszem, a fogas kérdés, amivel nyaggatni szoktam, ez volt:

- Ki csinálta Istent?

 
zsidó oldalak a neten
 
Közelgő ünnepünk a

 

 
Kóserságok ünnepekre és hétköznapokra
 
zsidó oktatási intézmények
 
Zsinagógák
 
Zsidó szervezetek
 
Zsidó hírportálok
 
Hitközségek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?