judaisztika
judaisztika
Menü
 
Hírek

Jiddis nyelvtanfolyam

Jiddis nyelvtanfolyam az EMIH-ben
heti egy alkalommal kedden 18 órától 90 percben az alapokról.
Az őszi szemeszter október elején indul. Héber nyelvtudás nem szükséges.
Érdeklődni: 268-0183
A tanfolyam költésge 10.000 Ft plusz a nyelvkönyv ára

...............................................

Ingyen on-line héber, hanganyaggal, angol segítséggel. A Raj Tamás: Héber nyelv kezdőknek c. könyv a segítségedre lehet a tanulásban!

 
Hirdetések

Kóser

 

minősítésű Aloe Vera növényből készült termékek kaphatóak!

Rendeljen, és kúrálja magát kóser Aloeverával!

Bővebb tájékoztatás a főoldalon olvasható!

Magyarország:aloeverateam@freemail.hu

Szlovákia:aloevera@inmail.sk

Tel:00-421-917-596-090

 

 
zsidó hírek

 

 

 

 
Könyvajánló

Raj Tamás: 100+1 szó jiddisül

Megrendelhető:

http://www.zsido.hu/makkabi/Makkabi-konyvek.htm

 

 
Minden hétre egyvicc

Kohn jelenti a rabbinak, hogy szeretné eltemettetni a rottweilerét.

A rabbi felháborodik: - Mit képzelsz, gójokat sem temetünk, nemhogy kutyát!!! Menj a katolikus paphoz!
Kohn az ajtóból visszafordulva odaszól a rabbinak: - Azt hittem, jól jönne az a kétszázezer temetési adomány...
Mire a rabbi: - Állj meg, fiam! Hogy is hívják a megboldogultat? Róth Weiler?!

 

 

 
ünnepeink időpontjai

 

A zsidó naptár ünnepei
 
Ünnep neve
Zsinagógai naptár
2010
Polgári naptár
Svat 15.
január 31.
Adar 14.
február 28.
Erev Peszah
Niszán 14.
március 29.
Niszán 15-21.
március 30.-április 5.
Yom HaShoah (Holokauszt Emléknap)*
Niszán 27. (1943-ban ezen a napon lázadt fel a varsói gettó)
április 11.
Yom Hazikaron
Ijjár 4.
április 19.
Izrael Állam alapítása
Ijjár 5.
április 20.
Ijár 18.
május 3.
Tammuz 10.
május 13.
Tammuz 17.
május 20.
Áv 9.
július 20.
Tisri 1.
szeptember 9.
Tisri 10.
szeptember 18.
Sukkot Hoshana Raba
Tisri 15.
szeptember 23.
Tisri 23.
szeptember 30.
Kiszlév 25 - Tébét 2.
december 2-9.
 
Polgári naptár
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hatikva
 
Shalom!
Indulás: 2005-05-31
 
Üzenőfal
Vélemények, kisebb üzenetek a honlapról és a véleményedről (ez utóbbi Téged minősít...)
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Ünnepek
Ünnepek : SZUKKOT (SZÜKESZ)

SZUKKOT (SZÜKESZ)

Israel Méir Lau, Izrael országos fõrabbija  2007.09.28. 05:53

Hét napon át ünnepeld a Szukkot (=lombsátrak) ünnepét, mikor betakarítod termésed a szérurol, a présházból. És örülj ünnepeden... És vigadj..." (5Mózes 16:13-15.)

Elmúltak a "Félelmetes napok", négy nap van csak hátra Jom Kipurtól Szukkotig, "örömünk idejéig". A rettegésbol az örömbe való gyors átmenet ezt a szellemet fejezi ki: "Fény sugárzik a cádiknak (igaz embernek), a becsületes szívunek öröm." Az Engesztelonapon megtisztultak a szívek, jön hát az öröm, a Sátoros ünnep széles jókedve.
Az öröm parancsa háromszor áll a Tórában:
1. "Hét napon át örüljetek az Örökkévaló, a ti Istenetek elott" (3Mózes 23:40.).
2. "Örülj ünnepeden" (5Mózes 16:14.).
3. "És vigadj..."(5Mózes 16:15.).
Az ünnep szó önmagában mindig a Szukkotot jelenti a Tórában. - A betakarítás ünnepének is nevezzük, mert osszel van, a termés begyujtésekor, gyümölcsszedéskor, szüretkor. Tisré hónap 15-én kezdodik, és hét napig tart. Az ünnep lényege, fo micvája az, hogy a szukkában, a lombsátorban kell "ülni", azaz "lakni": enni és aludni. A nyolcadik napra ez már nem áll, de az is szent gyülekezés, minden tekintetben ünnep, a neve Sömini Áceret, "A gyülekezés nyolcadikja", mert így áll a Tórában: "A nyolcadik napon gyülekezéstek legyen, semmi munkát ne végezzetek." (4Mózes 29:35.) "Azt mondta az Örökkévaló Izraelnek a zarándokünnep hét napja leteltével: Gyuljön össze népem még egy napig, mert nehéz Nekem búcsúzástok..." Erec Jiszráelben a Sömini Áceret egyben Szimchát Tóra is, "A Tóra örömünnepe" (akkor kezdjük újra elölrol olvasni a Tórát), külföldön pedig akkor van a szétszórtjaink második ünnepnapja: a nyolcadik nap az "ünnep", azaz a Szukkot nyolcadik napja és a "gyülekezés", Szimchát Tóra pedig a kilencedik nap. A 2-7. nap - külföldön a 3-7 nap a chol há-moed (chalamajd), magyarul félünnep.
Számos micva kapcsolódik a Szukkothoz. "Az öröm teljessége van színed elott" (16. zsoltár). Bölcseink szerint ez Szukkotra vonatkozik. "Ne úgy olvasd, hogy szová (teljesség), hanem sevá (hét)." Ez az a hét micva amelyet a Tóra eloírt Szukkotra: 1. a szukkában lakozás; 2. etrog; 3. luláv; 4. mirtusz; 5. fuzfaág (a négy növényfajta) 6. az ünnepi hálaáldozatok és 7. örömáldozat.
A két utóbbi áldozat különleges áldozat volt, az ünnepre Jeruzsálembe zarándokolók hozták. Szukkot ugyanis egyike az évi három zarándokünnepnek, amikor is a férfiak kötelesek Jeruzsálembe zarándokolni (ha áll a Szentély).
A felsorolt micvákon kívül van két szokás, ma is élnek, noha nem áll a Szentély: A Vízöntés és a Vízmerítés örömünnepe. Ezek a micvák nincsenek beleírva a Tórába, hanem Mózessel a Szináj-hegyen közölt micvák. - Az ünnep hetedik (külföldön nyolcadik) napján van a Hosáná rábá és a "sajnesz", azaz a fuzfaág-köteg földhözcsapkodása. Ezt a próféták rendelték el.

Miért ülünk a szukkában?
Mindeme micvák közül a szukka micvája a legjellemzobb, a neve is innen származik az ünnepnek.
Miben áll e micva és mi a magyarázata?
3Mózes 23:42-43.: "Szukkában lakozzatok hét napig, mind ki polgár Izrael körében szukkában lakozzék, hogy tudják nemzedékeitek, hogy szukkában lakoztattam Izrael fiait kihozván Oket Egyiptom országából."
Milyen szukkában ültek Oseink a pusztában?
Bölcseink némelyike úgy értelmezi a Tóra szavait, hogy valóban szukkákban, lombsátrakban laktak, ideiglenes tákolmányokban, mint a pusztai nomádok mind a mai napig. Mások szerint a Tóra az Örökkévaló "dicsfelhoirol" beszél, amelyek Izrael népét védelmezték pusztai vándorlásaik során. Van áthidaló értelmezés is: kezdetben lombsátrakban laktak, késobb a "dicsfelhok" oltalma alatt.
A szukka micvája tehát az Egyiptomi Kivonulás emlékezetét tartja fenn és annak az emlékét, hogy atyáink biztosak voltak benne, hogy az Örökkévaló átvezeti oket a sivatag viszontagságain, hogy nekik adja örökül az Országot, és virágzóvá teszi.
Ha a szukka micvája az Egyiptomi Kivonulás emlékét tartja életben, akkor miért nem Niszán hónapban kell szukkában laknunk; hát nem akkor volt az Egyiptomi Kivonulás?
Bölcseink mondták: Ha Niszán hónapban lenne Szukkot, nem volna benne semmi különös, hogy kidugjuk az orrunkat az odúnkból, és kiköltözünk a cserénybe, hiszen azt tavasszal mindenki megteszi: megy ki a természetbe, sátorozni, táborozni, levegozni. Nem lenne a szukkában semmi jelszeruség. Hanem osszel, amikor már foga van a szélnek, amikor mindenki begubózik, mint barlangjában a medve, akkor ver odakint sátrat a zsidó. Akkor látszik, hogy nem kirándulni megy.
Szukkot arra az idore esik, amikor az egész évi paraszti munka meghozza a gyümölcsét ("amikor betakarítasz széruidrol és présházadból"). Értheto, hogy büszkeség dagasztja a gazda keblét, az anyagi gyarapodás büszkesége. Könnyen támadhat olyan gondolata, hogy "az én tehetségem, az én karom ereje szerezte nekem ezt a boséget" (5Mózes 8:1.). A Tóra rá akarja ébreszteni, hogy az anyagi javak mulandók, a szerzés-gyujtés nem öncél, ezért azt mondja a szemét kincsein legelteto embernek, hogy épp most, a beköszönto hidegben menjen ki a jó meleg, kényelmes, szilárdan álló házából a széljárta, esoverte ideiglenesbe. Tudd meg, hogy egész evilági életünk szukkában való lakozás, a levágott ágak múló árnya, lehulló levele. Az egyetlen maradandó szerzemény az Örökkévaló parancsa, amit teljesítettél, a szellemi érték, amit megszereztél.

Mikor kóser a szukká?
A szukkát nem szabad semmiféle tetõ alá, fedett erkélyre építeni, mert a szabad ég alatt kell állnia. Elõbb az oldalfalait kell felállítani, csak azután a szöcháchot, a tetejét. Szükség esetén két teljes oldalfal is megteszi, meg egy arasznyi (töfách, kb. 10 cm) a harmadikból . Legalább hét töfách hosszú és ugyanolyan széles legyen, de nem lehet magasabb húsz rofnél (ámá, kb. fél méter), se tíz töfáchnál alacsonyabb.
A szöchách, a tetõ, csak földbol nott, de levágott növény lehet, olyan, amely nem kaphat "tisztátlanságot". Lehet a teto gyékényfonat is. de csak ha erre a célra készült, és semmi egyébre nem használták.
Általában levágott faágakból szokták csinálni a tetot. Vigyázni kell, hogy elég suru legyen, hogy déltájban is több legyen az árnyék, mint a levelek között átvergodo napsugár, de ne legyen túl suru: olyan legyen , hogy átlátsszanak rajta a csillagok. Ha "több a napja, mint az árnya" akkor a szukka pászul, érvénytelen, és ha egyáltalán nem látni a szöcháchon keresztül a csillagokat, akkor is.
Illon fel kell díszíteni a szukkát, a következo Írásvers értelmében: "Ez az én Istenem, ot fogom szépíteni" (2Mózes 15:2.). Bölcseink értelmezése: "Szépítkezz O elotte micvákkal", azaz igyekezz szépen teljesíteni a micvákat, pl. "szép" (nem csak megfelelo) szukkád, tálitod stb. legyen, minden micvába vigyél be valami többletet azon felül, ami elo van írva. Fel szokták díszíteni a szukkát azzal "a hét növényfajtával", amelyeknek mint izraeli terményeknek felsorolásával a Tóra Izrael földjét dicséri, az ünnepre vonatkozó Tánách-idézetekkel, az uspizin (meghívottak, vendégek) felsorolásával (alant beszélünk róluk), színes képekkel.
A micva lényege, hogy a szukkában kell aludni: "Szukkában lakozzatok hét napon át"; nos, a lakozás legjellemzobb ismérve az alvás, az éjszaka eltöltése.
Tilos szukkotkor a szukkán kívül étkezni, azaz nekiülni a "foétkezéseknek", reggelinek, ebédnek, vacsorának. Az evés elotti bráchákhoz hozzátesszük: Áldott vagy Te, Örökkévaló, Istenünk, a Világ Királya, aki megszentelt minket parancsaival, és megparancsolta, hogy a szukkában lakozzunk.
A nok fel vannak mentve ez alól, mint a legtöbb olyan micva alól, melyek valamely idoponthoz kötodnek. Betegek, gyengélkedok is fel vannak mentve, ha megárthat nekik a huzatos szukkában alvás. Ha annyira esik az eso, hogy élvezhetetlenné teszi az ételünket, "kiköltözhetünk" a szukkából.

Az uspizin (vendégek)
Hét láthatatlan vendég tiszteli meg minden micvatartó zsidó szukkáját: Ávrahám, Jicchák, Jáákov, Joszéf, Mose, Áháron és Dávid. Egyikük az asztalfon ül. Mindegyikük ette a vándorlás kenyerét: Ávráhám Cháránból Kánáánba vándorolt, onnan pedig Egyiptomba, Jicchák a filiszteusokhoz, Jáákov Cháránba menekült, élete végén pedig "lement", kivándorolt Egyiptomba, Joszéfet eladták az izmaelitáknak, O is Egyiptomba került, Mózes Egyiptomból, a fáraó elol menekült Midjánba, azután pedig negyven évig vándorolt a pusztában, Áháron is vele együtt; Dávid Saul elol menekült a filiszteusok földjére, Áchishoz, Gát királyához. Azért hívjuk meg Oseinket a szukkába, a bujdosás szimbólumába, hogy többé ne kelljen bujdosásra adnunk a fejünket.
Hogy ez a hét vendég valóban megtisztelje házunk illetve sátrunk táját, és az ünnepi öröm és vígság teljes legyen, hús-vér vendégeket is kell hívnunk: gondoskodnunk kell az elesettekrol, az otthontalanokról, szukölködokrol, akiknek nem adatott meg, hogy teljesítsék a szukkaépítés micváját, vendégül kell hívnunk oket szukkánk árnyékába, amint megírva áll: "Örülj ünnepeden, te magad, fiad, lányod, rabszolgád, rabszolganod, a városkapuidon belül lakó levita és a gér (betért zsidó), az árva és az özvegy."

"A négy fajta növény"
A Szukkot központi micvájához kell négyfajta növény; ebben a micvában is benne rejlik a nevelo szándék. A négy növény: etrog, luláv, hádász, áráva, azaz citrusfa-gyümölcs, pálmaág, mirtusz és fuzfaág. E négy növényt többször kezünkbe vesszük a többnapos ünnepben, és bráchát mondunk rá. A négy különbözo növény a négy különbözo embertípust, négy zsidót szimbolizál, akik egymáshoz vannak láncolva, egymásra vannak utalva.
Miben áll "a négy fajta növény" micvája?
Megírva áll (3Mózes 23:40.): "Fogjátok magatoknak az elso napon citrusfa-gyümölcsöt, datolyapálma leveleket és ávot-fa ágakat és fuzfaágakat, és örvendjetek az Örökkévaló, a ti Istenetek elott hét napon át."
Négy fajta növényt kell kezünkbe vennünk, ezek képviselik az egész növényvilágot. Együvé szorítva szenteljük oket az Örökkévalónak: megrázzuk oket a négy égtáj, az ég és a föld felé, ezzel elismerjük, hogy a Jóteremto a világ minden táján uralkodik, égen és földön. A Jóteremto mindenütt jelen van és mindenütt uralkodik, Fent és Lent is: "Királysága mindeneken uralkodik".
Miért választott a Tóra négy ilyen különbözo növényt? Az etrog jóízu és jóillatú, a luláv, a pálmaág olyan fáról való, melynek gyümölcse jóízu de nincs illata, az ávot-fa, a mirtusz ága jóillatú, de ízetlen, végül a fuzfaágnak se íze, se illata. Bölcseink szerint mindegyik növényfajta egy zsidó típust jelképez: az etrog azt, amelyikben megvan a Tóra illata és a micvák íze, a luláv azt, amelyiknek nem volt módja Tórát tanulni, de nagyon ügyel a micvák és a jó cselekedetek gyakorlására, a mirtusz azt, amelyik ért az Írásmagyarázathoz, a hochmecoláshoz, de nem nagyon igyekszik összhangba hozni vele a cselekedeteit, a fuzfa pedig azt, amelyik tudatlan is, meg nem is él zsidó módra. És mit tesz Isten? Ki nem dobhatja oket, hát legyenek egy csokorba kötve, majd az egyik pótolja, ami a másikból hiányzik. Ezért kell nekünk is egy csokorba kötnünk a négy különbözo növényt. Ez a zsidó szemlélet: mindenkire ráfér a micvákra és az együvé tartozás érzésére való nevelés. Amint azt mondjuk a "Félelmetes Napok" imáiban: "És mindenki egyetlen szövetséget alkot, hogy egész szívével a Te akaratodat tegye."
Mivel az áll, hogy "fogjatok magatoknak", mindenki csak a saját csokrával teljesítheti a micvát. Ha nincs mód annyit szerezni be, ahány felnott férfi van, odaajándkékozhatjuk csokrunkat másoknak azzal a feltétellel, hogy utána visszaadja.
Kezdetben csak az ünnep elso napján "rázták a lülefet" azaz lulávot és a többi három növényt, mert így áll a Tórában: "fogjatok magatoknak az elso napon", csak a Szentélyben teljesítették ezt a micvát az ünnep mindhét napján, mivel meg van írva: "És örvendjetek az Örökkévaló, a ti Istenetek elott hét napon át." Az Örökkévaló elott = a Szentélyben; az "örvendjetek" szót pedig úgy magyarázza a zsidó Írásmagyarázat, hogy az a négy növényfajtára vonatkozik.
Miután rommá lett a Második Szentély, Bölcseink elrendelték, hogy az ünnep minden napján teljesíteni kell a micvát, bráchával, hogy ne feledkezzünk meg róla: valaha minden nap ráztuk a "lülefet" a Szentélyben.
A négy növényfajta sem lehet akármilyen, kiválasztása bizonyos ismereteket igényel: "kósernak", eloírásosnak kell lenniük, különben nem teljesítettük a micvát. Az etrognak, a szép fa gyümölcsének valóban szépnek kell lennie, toronyformájúnak, azaz a szára feloli részének szélesebbnek, a csúcsa felolinek elvékonyodónak. Némely közösségekben hibrid etrog járja, más közösségekben épp ellenkezoleg arra vigyáznak, hogy ne legyen több fajta keresztezése. Így vagy úgy, arra azonban mindenki nagyon vigyázzon, nehogy citromot sózzanak rá, és azt lengesse. Arról ismerszik meg leginkább, hogy a citrom simább, az etrog "göröngyös".
A luláv, azaz pálmaág akkor "szép", akkor igazán jó, ha egyenes és nem állnak szét a levelei, egymáshoz simulnak. Arra kell vigyázni, hogy a középso levél ne legyen szétválva, hanem egybe legyen. Az egész micvát a lulávról nevezték el, a luláv lengetését említjük meg még a bráchákban is. A luláv a legfeltunobb, a többi három növényt a szorítjuk a lulávhoz.
Mirtuszt venni hármat kell, mert három szó fejezi ki: mirtusz-fa-ág. Akkor "szép", azaz akkor igazán megfelelo, ha "hármas ", hármasával ülnek szárán a levelek, mindig három jön ki egyazon pontból. A mirtuszt a luláv jobb oldalához kell szorítani, úgy kell kezünkbe vennünk a csokrot, hogy a luláv gerince nézzen felénk.
Fuzfaágból ketto is elegendo, mert a Tóra "folyami fuzfaágakról" beszél, többes számban, de a számok meghatározása nélkül. Ilyen esetekben mindig kettot értünk rajta, mert a több"-bol az a legkevesebb.
Akkor "szép" a fuzfaág, ha pirosas a szára, hosszúkás a levele és ép a csúcsa. A fuzfaágaknak frisseknek kell lenniük; a félünnepben ki szokták cserélni oket. A legjobb vízparton nottet venni, de nem kötelezo. Vigyázni kell, mert könnyen összetévesztheto az eukaliptuszággal (Izraelben sok az eukaliptusz).
A mirtuszt a luláv jobboldalához szorítjuk, a fuzfaágakat a baloldalához. A mirtusznak magasabbnak kell lennie a fuzfaágaknál, a pálmaágnak pedig legalább egy töfách-chal (kb. 10 cm-rel) kell túlnyúlnia a mirtuszon.
Szukkotkor minden reggel a Hálél elott jobb kezünkbe vesszük a lulávból, mirtuszból és fuzfaágból álló csokrot, a bal kezünkbe az etrogot, a csúcsával lefelé (tehát szárával felfelé), és egymás mellé tesszük oket (egyes közösségek azt a véleményt követik, hogy a szukkában kell kézbevenni és megrázni a "négy fajta növényt", még a reggeli ima elott).
Az ünnep elso napján két bráchát mondunk: Áldott vagy Te, Örökkévaló, Istenünk, a világ királya, aki megszentelt bennünket parancsolataival, és megparancsolta a luláv kézbevételét, és Áldott vagy Te, Örökkévaló, Istenünk, a világ Királya, aki életben tartott bennünket, és megérette velünk ezt az idot. Csúcsával felfelé fordítjuk az etrogot, és az egész csokrot a fent elmondott okból hat irányba megrázzuk. A sorrend tekintetében két különbözo szokás van:
1. Kelet, dél, nyugat, észak, fel, le.
2. Dél, észak, kelet, fel, le, nyugat.
A luláv-micva fentemlített értelmén kívül, ti. hogy azt hirdetjük vele: az Örökkévaló az egész világ királya, Bölcseink némelyike imáinkra való utalást lát benne, azért, mert éppen a betakarítás ünnepéhez kötodik. Legyen a beköszönto mezogazdasági év esoben-harmatban bovelkedo, és gyengüljön a termésben kárt tevo szelek, viharok ereje.
Ha Szukkot elso napja szombatra esik, nincs netilát luláv (mint ahogy sófárfúvás sincs, ha Ros Hásáná szombatra esik); ilyenkor szukkot második napján "rázzuk a lülefet", akkor mondjuk rá a bráchát, és a sehechejánu bráchát is. (Az ál netilát bráchát természetesen mindennap mondjuk.)
Löchátchilá az ima vagy a Hálél elott kell megtenni a luláv-micvát, s tilos enni elotte. De ha valamiért elmulasztottuk, bödiávád egész nap pótolhatjuk a mulasztást, illetve kötelesek vagyunk pótolni, ránk hárul a kötelesség és a micva.
Ajánlatos a "négy növényfajtát" idejében beszerezni és kikérni hozzáérto ember tanácsát, nehogy olyant vegyünk, ami nem megfelelo - nem "kóser" - mert olyannal nem teljesítettük a micvát - vagy indokolatlanul drágát.

A szukkoti imarend
A Mááriv, az esti ima, egyszeruen az általános ünnepi ima. A Sömá utáni bráchák végeztével a közösség együtt mondja a cházánnal: "Kihirdette Mózes az Örökkévaló ünnepeit Izrael fiainak".
Az Ámidá, a foima a zarándokünnepek foimája. Zarándokünnepi bráchája a "te választottál ki bennünket" szavakkal kezdodik és az Áldott vagy Te, Örökkévaló, aki megszenteli Izraelt és az idoket (=egyes idopontokat, idoszakokat) szavakkal fejezodik be.
Az esti ima végeztével "git jantev"-et, kellemes ünnepeket kívánunk egymásnak, és hazamegyünk, hogy teljesítsük a szukkában lakás micváját.
A háziasszony gyertyát gyújt - nem gyufával, hanem az ünnep elott meggyújtott tuzrol, - két bráchával: Áldott vagy Te, Örökkévaló, Istenünk, a világ királya, aki megszentelt bennünket parancsolataival, és megparancsolta az ünnepi gyertya meggyújtását és a sehechejánuval: "... aki életben megtartott bennünket".
Ha lehet, jobb a szukkában meggyújtani; a gyertyatartók ott maradnak az ünnepnap kimeneteléig. Ha nem lehet, pl. azért, mert eloltja a szél vagy az eso, akkor gyújtsa meg bent a házban; végtére is a nok fel vannak mentve a szukka micvája alól.
Az ünnepi étkezés elott a következo imát mondjuk (benne van a "machzer"-ben, az ünnepnapi imakönyvben): "Íme készen állok, hogy teljesítsem a szukka micváját, amint azt megparancsolta nekünk a Teremto, áldott a Neve: szukkában üljetek (= lakjatok) hét napig, Izrael minden polgára szukkában lakozzék. Hogy tudják nemzedékeitek: szukkában adtam lakást Izrael fiainak, kivezetvén oket Egyiptom országából. Add meg nekem, hogy szárnyaid oltalmazó árnyékában lakozhassam. Javunkra pecsételd le [az élet Könyvét] és add sokáig lakoznunk a Szent Földön Téged szolgálva és félve".
Meghívjuk a "vendégeket" (uspizin), élükön Ávráhám osapánkkal, utána a családfo ünnepesti kidust mond. Négy bráchá van benne: a szoloto teremtoje, aki megszenteli Izraelt és az idoket, aki megszentelt bennünket parancsaival és megparancsolta a szukkában ülnünk, és amiért megérette velünk ezt az ünnepet.
Az ünnepi étkezés utáni "bencsolásba", az asztali áldásba betoldjuk: a jáále vejávo kezdetu szöveget, a "Kegyelmezo verje fel nékünk Dávid roskadozó sátrát", meg a szokásos ünnepi betoldást: a "Kegyelmezo tegye ünnepnapunkat igazán ünnepnappá".
A Sáchárit csaknem azonos a szombatival, csak a középso bráchá változik: a szombat megszenteloje helyett, aki megszenteli Izraelt és az idoket mondunk. [Ha Szukkot elso napja nem szombatra esik, akkor a Sömá elotti bráchák nem szombati, hanem hétköznapi rendjüket követik.] Szukkot minden napján egész Hálélt mondunk (nem pedig "fél-Hálélt", kihagyásokkal, mint Peszách félünnepének hat napján).
Szombat kivételével Szukkot minden napján megrázzuk a Hálél közben a lulávot, helyesebben a "négy növényfajtát", a következo hat pászuk közben:
1. Hálálkodjunk az Örökkévalónak, mert jóindulata örök - 118. zsoltár
2. Mondja Izrael: hogy jóindulata örök - 118. zsoltár
3-4. Kérünk, Örökkévaló, segíts meg!
5-6. Dicsérjük az Örökkévalót... (a Hálél végén).
A Hálél különbözo zsoltárokból áll (113-118.); állva mondjuk. Két bráchá kíséri: Áldott vagy Te, Örökkévaló, Istenünk, a világ királya, aki megszentelt bennünket parancsolataival, és megparancsolta a Hálél olvasását. A másik: Áldott vagy Te, Örökkévaló, felmagasztalt király.
A Hálél ünnepélyességét az növeli, hogy énekelni szokták, minden közösség a maga dallamaival.

Hosáná
Speciális szukkoti ima a Hosáná. Van, ahol a Sáchárit végén mondják, a Hálél után, és van, ahol a Muszáf után.
Kinyitják a Tóraszekrényt, kivesznek egy Tóratekercset. Akit megtiszteltek a kivételével, a Tóraolvasó-asztal mellett marad vele, kezében tartja. A cházán, a közösségtol követve, négy, a hosáná (ments meg) szóval kezdodo mondatot mond. A második szó is azonos; harmadik szavuk elso betuje szerint az alef-bét (ábécé) sorrendjében követik egymást: Segíts, a magad kedvéért, Istenünk, Teremtonk, Megváltónk, Te, aki keresel bennünket.
A cházán eljön az eloimádkozói pulpitustól a luláv-csokorral a kezében, és elindul körben a Tóraolvasó-asztal körül, a többiektol követve . Elmondják az aznapra való pijutot, dalverset (a máchzorban, azaz az ünnepi imakönyvben pontosan le van írva, mikor mit kell mondani, sok közönséges, hétköznapi "sziderliben", imakönyvben is).
A Hosáná pijutok egyes sorai szintén az alef-bét szerint követik egymást. Szívünk kívánságainak teljesítését kérjük bennük, a magunk és a közösség szükségleteiért.
A Hosáná-körmenet végeztével visszatesszük a Tóratekercset.

A Tóra-olvasás
Szukkot elso napján két Tóratekercset veszünk elo. Az elsobol öt felhívottnak olvasunk fel (ha az ünnep elso napja szombatra esik, akkor hétnek), az Emor c. szidrából (3Mózes 22:26.). Ebben a szidrában fel vannak sorolva összes ünnepeink, így a Szukkot is fo micváival. Az ötödik felhívott után a második Tóratekercset az elso mellé teszik, fél kádist mondanak, felmutatják és összecsavarják a tekercset. A második tekercsbol a Máftirnak olvasunk, a Pinchász c. szidrából: "A hetedik hónap tizenötödik napján pedig szent gyülekezéstek lesz, semmiféle munkát nem végeztek". (4Mózes 29:12 -16.). A Tóraszakasz a szukkoti templomi áldozatokat írja elo. A Háftárá Zöchárjá (Zakariás) könyvének 14. fejezete ("Eljön az Örökkévalónak napja"), mellyel Szukkot ünnepét az idok végezetén eljövendo Szukkottal kapcsoljuk össze. A Máftir elmondja a Háftárá utáni brachákat, mely a "aki megszenteli Izraelt és az idoket" (= az ünnepeket) szavakkal fejezodik be.
A félünnep ("chalamajd") napjaiban csak egy Tóratekercset veszünk elo, és négy embernek olvasunk belole - ugyanúgy, mint Ros-Chodeskor - Újhold napján, most is a Pinchász címu szidrából, a Bámidbár könyvének 29. fejezetébol: az ünnep különbözo napjaira szóló áldozati eloírásokat. Mindennap az aznapival kezdodik és végzodik a felolvasás, pl. a félünnep elso napján az elso felhívottnak "A második napon pedig..." kezdetu szakaszt olvassák, a második felhívottnak a "Harmadnap pedig..." kezdetut, a harmadiknak: "Negyednap pedig...", a negyediknek ismét: "A második napon pedig...". Van, ahol mind a négy felhívottnak az aznapra vonatkozó szakaszt olvassák.
A Muszáf-ima az ún. zarándok-ünnepi Muszáf. Egyes helyeken a Szukkotra vonatkozó mondatokat kell betoldani; az imakönyvekben jelezve van: "Szukkot ünnepét, és örömünk idejét", valamint az aznapi ünnepi áldozatot eloíró tórai passzusokat. A Muszáf is hét bráchából áll, akárcsak a Sáchárit; a középso "Áldott vagy Te, Örökkévaló, aki megszenteli Izraelt és az idoket".
A szukkában mondunk kidust: "Kihirdette Mózes az Örökkévaló ünnepeit Izrael fiainak. Áldott vagy Te, Örökkévaló, Istenünk, a világ Királya, a szoloto gyümölcsének teremtoje" (ha borra mondjuk; ha pálinkára, likorre, akkor: "akinek a szavára minden létrejött"). Azután: "Áldott vagy Te, Örökkévaló, Istenünk, a világ királya, aki megszentelt bennünket parancsolataival, és megparancsolta a szukkában ülnünk".
A délutáni ima, a Mincha, az ünnep elso (Izraelen kívül az ünnep elso két) napján azonos a szombatival, csak az Ámida más; ha szombatra esik az ünnep, akkor rendes szombat délutáni Tóraolvasás is van.
Vigyázni kell, el ne felejtsük betoldani az imákba a jáále vejávo-t. Az ünnep kimenetelekor a szombat utáni, "majci-sabeszi" Máárivot mondjuk, az átá chonántánu-val. A hávdálá rövidebb a szombatot záró hávdálánál, csak két bráchából áll: boré pri hágáfen-t mondunk a borra és hámávdil ben kodes lechol-t ("aki elválasztja a szentet a profántól"). Ha az ünnep szombatra esik, a szokásos szombat utáni hávdálát mondjuk az illatszerre való boré minéj böszámim-mal és a gyertyalángra való böré méoré háés-sel együtt.

Szukkot félünnepe
Szukkot elso (külföldön második) napja végével, t.i. sötétedés után, mikor hávdálát csinálunk, megkezdodik a félünnep, a chol-há-moéd, "chalamajd". Erec Jiszráelben hat, külföldön öt napig tart.
Az Ávot c. traktátusban azt mondja Rabbi Elázár ha-Modái [A Misna-bölcsek harmadik nemzedékéhez tartozö rabbi. A Ha-Modai név "modiini"-t jelent: Modiinból, a Chásmoneusok városából való volt. Megorzodött mondásainak többsége ágádikus, azaz példázatos jellegu. Az ágádák mesterének és nagy magyarázójának számít.]: Aki félvállról veszi az ünnepeket, lehet nagy Tóra-tudása, lehetnek számosak jócselekedetei, még sincs része a Jövendo Világban. Azokról beszél, akik félünnepen, szó szerint "az ünnep hétköznapjain" úgy viselkednek, mint a közönséges hétköznapokon. Félünnepen szabad ugyan munkát végezni, de csak olyat, amely az ünnep céljait szolgálja, vagy amelynek elmulasztása anyagi veszteséget okoz. Ettol eltekintve meg kell adnunk az ünnep méltóságát viselkedésünkkel, öltözetünkkel, ünnepi étkezésekkel. Ügyelnünk kell, hogy házunk apraja-nagyja megtartsa a micvát: "örülj ünnepeden".
Amikor állt a Szentély, a félünnep napjai Jeruzsálembe való "felmenés", azaz zarándoklás napjai, örömünnepe voltak. Sokan ma is eljönnek Jeruzsálembe a Nyugati Falhoz (az ún. Siratófalhoz).

Hákhél - Gyujtsd egybe
Ha áll a Szentély, hétévenként egyszer teljesíteni kell egy szukkoti micvát, ez az egybegyulés micvája. Idopontja a szombat-év utáni elso évnek, a hétéves ciklus elso évének Szukkotja. Izrael egész népe Jeruzsálembe gyult, nok és gyerekek is (noha a nok a mindenévi zarándoklatok alól fel vannak mentve), és a király felolvasta nekik "A Törvények ismétlését", azaz 5Mózes könyvét.
Ma a félünnep abban különbözik a hétköznapoktól, hogy a reggeli imához nem "légoljuk" (nem tesszük fel) a töfilint, akárcsak szombaton és ünnepnapon, a Sömone-Eszrében jáále vejávo-t mondunk, utána Hálélt, Hosánákat, Tórát olvasunk és (zarándokünnepi) Muszáfot mondunk.

A Vízöntés és a Vízmerítés örömünnepe
A Misna Ros Há-Sáná (Újév) c. mászechetjében (traktátusában) olvassuk, hogy Szukkot napjaiban döntenek a világ "vízügyi" sorsáról, arról, hogy sok eso legyen-e vagy cholile (Isten ments) szárazság. Az esoért való könyörgést vízmerítés és vízöntés kísérte: vizet merítettek a Jeruzsálem melletti Siloáchból és az Oltárra öntötték. "Azt mondta az Örökkévaló Izraelnek: öntsetek Elébem vizet ünnepeteken, hogy esovel tegyem áldottá földjeiteket."
A Szukka c. mászechetben a Gemárá részletesen leírja a vízmerítés szertartását és a Siloách-forrástól a Templomhegyre való vonulást. "Aki nem látott Vízmeríto-ünnepet, az nem látott örömünnepet", mondták Bölcseink.
Napjainkban Szukkot félünnepén vidám éjszakai gyülekezetekkel emlékezünk meg a Vízmeríto-ünnepekrol. Elénekeljük a tizenöt "Grádicsok énekét", közöttük ezt mondjuk: "örömmel merítsetek vizet az [égi] segítség forrásából". Ének, tánc, lakoma járja.

Hosáná rábá
Hosáná rábá (Nagy Hosáná) Szukkot félünnepének utolsó napja; ezen a napon ér véget a szukkában lakozás micvája és a "négy növényfajtáé", és ha áll a Szentély, a Vízöntésé.
A zsidó tudatban ez nem csak Szukkot utolsó napja, hanem a Félelmetes Napoké is. Hagyományunk szerint e napon küldik fel "cetlin" az égbe mindegyikünk jövo évre szóló ítéletét. Ezért jiddisül "á git kvitl"-t , azaz "jó cetlit" kívánunk egymásnak.
A Midrás a következo ágádával magyarázza meg ezt a hagyományt. Ezt a napot maga a Jóteremto adta Ávráhám osapánknak, hogy továbbadja utódai nemzedékeinek. "Azt mondta a Jóteremto Ávráhámnak: "Én egyetlen vagyok, te is egyetlen vagy (ti. egyedül vagy, egyedülálló vagy). Adok fiaidnak egy külön napot arra, hogy levezekelhessék buneiket. Ha levezekelték Ros Há-Sáná ünnepén, annál jobb. Ha nem vezekeljék le Jom Há-Kipurimkor. De hátha még akkor sem nyertek bocsánatot; azért ajándékozom neked Hosáná rábá napját. "De mi köze van ennek a napnak Ávráhám osapánkhoz? Ávráhám a világ teremtésétol számított 21. nemzedékhez tartozott. Tíz nemzedék született Ádámtól Noáchig (Noé), tíz nemzedék Noáchtól Ávráhámig. De csak Ávráhám - a 21. nemzedék - ismerte fel a Teremtot, zúzta össze a bálványokat és terjesztette a világon annak a hitét, akinek "szavára a világ lett". Ávráhám osapánk érdeme, hogy mi, a gyermekei, megkaptuk az új évnek, Tisré hónapnak 21. napját, Hosáná rábát, külön ajándékként. Ez a nap még egy utolsó alkalom buneink megbánására, új fejezet nyitására.
Olyan a hangulata ennek a napnak, mint a Félelmetes Napokénak, örömmel és szorongással vegyes. Hosáná rábá éjszakáján éjféli imára mennek a zsinagógába. A Dövárim könyvét olvassák (a Tóra ismétlése) és a zsoltárokat, Dávid királynak, "Izrael énekszerzojének" könyvét.
Hosáná rábá reggelén az eloimádkozó "kitliben", fehér halotti ruhában áll a Tóraszekrény elé, mint Ros Hásánákor és Jom Kipurkor. A Pszuké dö-Zimrá (a reggeli ima egy része) nem különbözik a szombaton és ünnepnapon szokásostól, csak a Nismát Kol Cháj kezdetut nem mondjuk.
A Tóraszekrény kinyitását a Könyörület tizenhárom módozata követi, majd a Világnak Ura kezdetu ima, mint a Félelmetes Napokban. A Félelmetes Napok visszhangjait halljuk az eloimádkozó szájából, amikor kiveszik a Tórát a Tóraszekrénybol: "Egy a mi Istenünk, nagy a mi Örökkévaló, neve: a Szent, a Rettenetes".
A Muszáf is különbözik a hétköznapitól. A Sác ismétlésében a Kedusá: Koronát nyújtsanak Néked - mint szombaton és ünnepnapokon.
Az igazi különbség azonban a hétköznapokhoz képest a körmenetek és a fuzfaág-csapkodás, a "sajnesz". Nem csak egyszer járják körül az emelvényt a zsinagógában, hanem hétszer, Hosáná-piutokat (költeményeket) énekelve közben. A Szentélyben is hétszer járta körül az oltárt a nép , kezében a négy fajta növénybol álló csokorral. A költemények akrosztichonba vannak szedve, egy részüket a félünnep napjain is mondják, más részüket csak ezen a napon.

Fuzfaág-csapkodás
A hetedik körmenet után letesszük a négy fajta növényt, és egy öt fuzfaágból álló köteget ("sajneszt") veszünk a kezünkbe, miközben ezt mondjuk: "Felelj híveidnek, kik szívüket mint vizet öntik ki Elébed - segíts meg". A fuzfaág-csapkodás szokása az utolsó prófétáktól - Chágáj, Zöchárjá és Máláchi (Haggeus, Zakariás és Malakiás) - származik. Mivel nem a Tórán alapul, nem mondunk a fuzfaágakra külön áldást.
A mökubálim, a titkok tudói szerint a fuzfaág-csapkodás az Élet könyvének lepecsételése elotti utolsó órát használja ki a kedvezo ítéletre. Bölcseink azt mondják, azért alkalmas erre a fuzfaág, mert a zsidó népbol azokat jelképezi, akik nem jártasak a Tórában és a micvák teljesítésében: sem jó illata, sem jó íze nincsen. A fuzfaág levelei az ember szájához hasonlatosak. Az Örökkévaló elé járulunk, és így kérleljük: szépen kérünk, vannak közöttünk olyanok, akik nem tanultak Tórát, nem tudják, hogy teljesítsék a micvákat, olyanok ok, mint a folyami fuzek. De azért van egy nagyon szép tulajdonságuk, s azt emberfia el nem veheti tolük, hogy van nekik szájuk, s imádkoznak Hozzád. Nézd, hajlandók össze-vissza veretni magukat, szenvedéseket kiállni, csak hogy megkönyörülj, megkegyelmezz, s írd be oket a jó életre.
Gondolj arra az ám háárec (zsidó szempontból muveletlen) sot bur ("bunkó") pásztorra, aki Jom Kipurkor betévedt a zsinagógába és látta, hogy mindenki sír és jajgat. Imádkozni nem tudott, betunek, könyvnek hírét sem hallotta soha. Hogyan fordult Megtartó Istenéhez? Füttyöngetni, rikongatni kezdett, s e riogás megnyitotta az Ég kapuit.
Az uspizin, a szukkoti vendégek közül Dávid király a Hosáná rábá-i. Ki tudná jobban nála, mit ér az ima, amíg csak szusz van bennünk? "Hát én? Neked mondott imám jó órában találjon, Uram!" Olvassuk is szorgosan Dávid király zsoltárait Hosáná rábá napján.
Hogyan verjük szét a "sajneszt"? Kezünkben tartjuk, míg be nem fejezzük a hosanákat és a cházán is végére nem ér a maga egész kádisának, és akkor ötször a földhöz vagy a szék lábához csapkodjuk, aztán kidobjuk, de olyan helyre, hogy ott jobban már szét ne taposhassák. Csapkodás közben azt mondjuk: "Kegyes akaratod szerint való legyen Örökkévaló, Istenünk, oseink Istene, aki a jó próféták és jó szokásaik mellett tetted le a garast - kegyelmesen, jó szívvel venni imánkat és körmeneteinket. Emlékezz érettünk a Hét Gáncstalanok (azaz a szukkoti vendégek, az uspizin) érdemére, és döntsd le a bennünket Toled távoltartó vasfalat (=buneinket), hallgass könyörgésünkre és kedvezo ítéletet pecsételj meg nekünk, a Földnek urben-lebegtetoje! A Jó Élet Könyvébe pecsételj be bennünket!"

 
zsidó oldalak a neten
 
Közelgő ünnepünk a

 

 
Kóserságok ünnepekre és hétköznapokra
 
zsidó oktatási intézmények
 
Zsinagógák
 
Zsidó szervezetek
 
Zsidó hírportálok
 
Hitközségek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?