SZENT OLAJ ÜZENETE
2007.02.15. 11:44
Chászid gondolatok, a lubavicsi rebbe,
Menáchem Mendel Schneerson rabbi beszéde nyomán
Kiszlév 25-én kezdõdik a nyolc napig tartó Chánuká, a Fény ünnepe. Az ünnep minden estéjén egy-egy gyertyával többet gyújtunk. Ez a csodát jelképezi, amely i. e. 165-ben történt.
A Talmud bölcsei így írták le Chánuká csodáját: A Szentföld megszállása idején a szíriai görögök behatoltak a Szentélybe, és megszentségtelenítették az összes olajat. Amikor a chásmoneusok megsemmisítették a betolakodókat, egy korsó érintetlen olajat találtak. Ez mindössze egy napra volt elegendõ. A menóra fényét újra meggyújtották, és az olaj csodálatosképpen nyolc napig égett, míg újat nem tudtak készíteni. (Sábát 21b.)
Ha a görögöknek az volt a céljuk, hogy kioltsák a menóra fényét, és megakadályozzák újragyújtását, vajon miért szentségtelenítették meg az olajat? Nem lett volna célravezetõbb elhasználni vagy megsemmisíteni?
A chaszidizmus erre így válaszol: a görögök hajlandónak mutatkoztak elismerni a Tórát, sõt el is fogadták volna mint tökéletes szépségû irodalmi alkotást, költõi mûvet, filozófiai alapvetést stb. Úgy kezelték, mint emberi alkotást, akárcsak saját mitológiájukat (amely emberi találmány, amelyben az istenségek emberi alakban, emberi jellemvonásokkal vannak ábrázolva). Ilyenformán a Tóra korról korra változhatott volna, sõt úgy kellett volna módosulnia, hogy összhangban legyen az uralkodó osztály moráljával és az adott korszak irodalmi eszményeivel, erkölcseivel: ez persze elsöpörte volna a vallási elõírások – a szombat, a körülmetélés stb. – állandóságát és szilárdságát. Tehát nem a Tóra betiltásáért harcoltak, hanem az ellen, hogy a micvákat isteni parancsolatokként, a Tórát Isten Tórájaként fogják fel.
Ugyanezzel a gondolkodásmóddal: nem a benne foglalt erkölcsi és etikai értékektõl irtóztak, hanem az isteni törvények – az emberi értelmet meghaladó elõírások – betartásától, amelyek mindennél jobban körülhatárolják a zsidó életmódot, annak magasztosságát és tisztaságát.
Következésképpen a legnagyobb veszély, amelyet a Szentély megszentségtelenítése magában rejtett, hogy a görögök megpróbálták elérni a menóra meggyújtását, saját, megszentelt helyén, a Héchálban, hogy éppúgy sugározza fényét, mint azelõtt – csakhogy a fény az általuk "kezelt", pogány kezük által megszentségtelenített olajból eredt volna.
Ha ezzel a szemlélettel hatolunk mélyebbre a Chánuká valódi tartalmába, megérthetjük ennek az ünnepnek igazi üzenetét.
Chág száméách! Örömteli ünnepet!
|